Opinie

'No big deal, die camera's in reclamezuilen'

Camera's in reclamezuilen zonder dat vooraf aan ons te vragen, het is op z'n minst onverschillig. Maar copywriter Sjoerd Wingens vindt de massale verontwaardiging hypocriet.

Sjoerd Wingens
Reclamezuil op Amsterdam CS. Iedere passant kan zien of je een man of een vrouw bent en een schatting van je leeftijd maken als je naar deze reclame kijkt. Daar is geen sensor voor nodig Beeld Maarten Brante
Reclamezuil op Amsterdam CS. Iedere passant kan zien of je een man of een vrouw bent en een schatting van je leeftijd maken als je naar deze reclame kijkt. Daar is geen sensor voor nodigBeeld Maarten Brante

Vorige week ontstond ophef over camera's in reclamezuilen. ­Logisch: men heeft het gevoel dat ons intieme privéleven voor de zoveelste keer geïnfiltreerd wordt en '1984' is allang niet meer nakende.

De camera's in de 35 'slimme billboards op het Centraal Station zijn nu in allerijl weer uitgezet en het is onduidelijk of en zo ja, wanneer ze weer aan gaan. De vraag is echter in hoeverre het beklag terecht is, waarbij het antwoord volgens mij 'niet zo' moet zijn.

Virale verontwaardiging
Ten eerste is het enigszins opmerkelijk dat de virale verontwaardiging haar weg vond via Twitter. Dit betekent dat de kans groot is dat het merendeel van de mensen die hun onvrede uitten dit deed met een mobiel - u weet wel, dat apparaat met camera's aan beide zijden en een dozijn apps waaraan de gebruiker toestemming gaf ze te gebruiken.

Als uw privéleven u echt zo dierbaar is, verwijder dan Google, Facebook, Twitter en wie weet die onschuldige zaklampapp even. Weet u wat? Gooi het apparaat trouwens maar helemaal weg, want zonder die apps is een smartphone nagenoeg nutteloos. Koop een ­Nokia 3310 en speel Snake in plaats van Snapchat.

Het is geen toeval dat Whatsapp net na de veelbesproken San Bernardino-iPhone zaak met end-to-end encryption kwam; het is marketing.

Toestemming
Allicht heeft u de bedrijven toestemming ­gegeven mee te kijken en de reclamezuilen niet. Ze laten ons allemaal de algemene voorwaarden lezen alvorens we op accepteren klikken, nietwaar? Dat kun je van de NS niet zeggen. Zij heeft de camera's geplaatst en geïmplementeerd zonder ons vooraf te vragen wat we ervan zouden vinden.

Dat dat op zijn minst onverschillig is, staat buiten kijf, maar om de NS hier nu op aan te vallen, vind ik ver gaan. Het probleem ligt niet bij dit ene incident, het probleem ligt bij het feit dat we ons als collectief voorbij laten streven door de technologie. Nieuw is anders en anders is eng.

Vrij onschuldig
De NS is in dezen volgens mij vrij onschuldig. Sterker nog: ik vind dat ze vrijuit gaan. Waarschijnlijk was het bedrijf zich van geen kwaad bewust. Het is alweer bijna herfst, dus laten we de NS alstublieft met rust laten. Die krijgt het nog druk genoeg.

Is Exterion, de exploitant van de zuilen, dan de boosdoener? Lijkt me niet. Het is simpelweg een bedrijf dat winst wil maken door zijn product te optimaliseren en de techniek leent zich ervoor.

Sjoerd Wingens, copywriter Beeld -
Sjoerd Wingens, copywriterBeeld -

Als het inderdaad zo is dat het om een sensor en niet om een camera gaat, valt het allemaal nogal mee. Het bedrijf zegt uitsluitend te achterhalen of je een man of een vrouw bent, je leeftijd te schatten en te meten hoe lang je naar de zuil hebt staan staren.

Dat kan letterlijk iedere andere voorbijganger ook aan je aflezen - no big deal, dus. Zeker niet als je bedenkt dat een bedrijf als Google in 2015 met een publicatie in Nature aantoonde via het zogenoemde 'nowcasting' een griepepidemie beter te kunnen voorspellen dan de Amerikaanse equivalent van de GGD.

Paranoïde illusie
Het zou naïef zijn te denken dat de multinational deze methode niet inzet voor eigenbelang. Daarbij lijkt het me allemaal een beetje een paranoïde illusie waar men zich over opwindt. Het ergste wat je kan overkomen in de aanstaande postapocalyptische wereld is een gepersonaliseerde poster. "Help! Een advertentie voor een product dat bij me past!"

Reclame is een dienst, lieve mensen, geen dreiging.

Volgens de Union of Concerned Scientists - een groep wetenschappelijke wereldverbeteraars die ontstond aan het Massachusetts Institute of Technology - draaien er op dit moment 1459 satellieten om de aarde. Nu zijn die niet allemaal bedoeld voor telecommunicatie of observatie, maar het geeft wel een indruk van de mate waarin alles meetbaar is.

Wie ongezien, ongehoord en ongestoord wil leven moet zich in een kooi van Faraday naar de bodem van de Marianentrog laten zakken. Voor de rest geldt een ander advies: voor je kijken, doorlopen.

Lees ook: Camera's in billboards op Centraal Station voorlopig uit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden