Opinie

'Nieuwe richtlijn voor auteursrecht dient grote labels'

De nieuwe Europese richtlijn voor auteursrecht zou artiesten moeten beschermen, maar dient vooral de grote labels en uitgevers, aldus Evelyn Austin.

Een platform als Facebook moet elke upload gaan controleren op auteursrechtelijk beschermd materiaal. Beeld Reuters

Vertegenwoordigers van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Ministers hebben een akkoord bereikt over nieuwe regels voor het handhaven van het auteursrecht. Het meest controversiële deel is Artikel 13. Platformen als YouTube en Soundcloud moeten elke upload van hun gebruikers gaan controleren op het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Wishful thinking
Mocht jij als fotograaf een foto maken waar een 'beschermd' gebouw op staat, dan is er een grote kans dat je die niet kunt uploaden. Hetzelfde geldt voor een komiek of journalist die een fragment uit een nieuwsuitzending gebruikt. Of een vlogger die in de auto meezingt met een liedje op de radio. Platformen zullen geautomatiseerde filters gebruiken om al deze content te herkennen, want die klus is te groot om door mensen te laten doen.

Sommige mensen zeggen dat dit makers ten goede komt. Maar dat is wishful thinking. De nieuwe regels brengen namelijk een aantal problemen met zich mee. Ten eerste is de technologie die platformen zullen gebruiken, helemaal niet geschikt voor iets complex als auteursrechtvraagstukken. Automatische filters herkennen uitzonderingen op het auteursrecht niet, bijvoorbeeld parodie, samples en educatie. Alle content die mogelijkerwijs risicovol is, zal worden geblokkeerd. Juist voor mensen met een creatief beroep iets om zich zorgen over te maken.

Kleine maker
Bovendien zijn zulke filters duur. YouTube en Facebook hebben de technologie al, en vergroten zo hun macht ten opzichte van kleinere platformen en nieuwe spelers. Ook dat is niet goed voor de onderhandelingspositie van makers. Die kunnen binnenkort hun content slechts op een enkel platform kwijt. Het wetsvoorstel stelt dat makers met die platformen moeten onderhandelen. Sony of Warner Brothers zijn daar groot genoeg voor, maar hoe zit het met de kleine maker?

Geloven we echt dat de maker zonder groot label achter zich de voorwaarden van die relatie gaat bepalen? Hij of zij zal voor een simpel feit worden gesteld: ga je niet akkoord met de voorwaarden van het platform, dan laat de wet het platform geen andere keuze dan jouw content te blokkeren.

Bezwaar
Beleidsmakers zien ook aankomen dat er ten onrechte content zal worden geblokkeerd. Daarom zegt de wet dat er een manier moet zijn om bezwaar te maken tegen zo'n automatische beslissing. Maar wat beleidsmakers over het hoofd zien, is dat platformen niet op basis van de wet content zullen blokkeren. Waarom zouden ze? Copyright is in elk land weer anders geregeld en kent veel grijze gebieden.

Evelyn Austin Beeld Maarten Tromp

Evelyn Austin
Bewegingbouwer bij Bits of Freedom

Om het risico op fouten - en dus schade - te verkleinen, zullen platformen content blokkeren op basis van hun algemene voorwaarden. En tegen die voorwaarden heb je als gebruiker niets tegen in te brengen. Dus wordt je foto, video of liedje ten onrechte geblokkeerd? Dan is daar amper iets aan te doen. Dit betekent een grote aanslag op de uitingsvrijheid.

Daadkrachtig lijken
Auteursrechtschending is niet het enige maatschappelijke vraagstuk waar beleidsmakers een technologische oplossing voor zoeken. In Brussel wordt op dit moment ook in de strijd tegen mogelijk terroristische content ingezet op up­loadfilters. We stevenen af op een situatie waarin er voor elk maatschappelijk vraagstuk een ander filter is.

Dit is een makkelijke oplossing voor politici die graag daadkrachtig willen lijken. Maar echte problemen worden er niet mee opgelost. Sterker nog: deze filters creëren nieuwe problemen waar de gewone burger mee wordt opgezadeld.

De politiek zegt de almaar groeiende macht van de techgiganten in te willen perken, maar bereikt met voorstellen als Artikel 13 precies het tegenovergestelde. Het Europees Parlement moet nog één keer stemmen over de overeen­gekomen tekst, waarschijnlijk eind deze maand of begin april. Vlak voor de Europese verkiezingen - een mooi moment om als publiek nog één keer te proberen het op andere gedachten te brengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden