'Nieuw-West is nog niet klaar voor herhaalbezoekers'

Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing, geeft antwoord op de klacht dat Nieuw-West 'wordt buitengesloten'. 'Op dit moment is er nog onvoldoende basis.'

Iamsterdam-letters aan de Sloterplas: gerealiseerd door Amsterdam Marketing Beeld Irina Raiu

Münire Manisa vroeg zich zaterdag in Het Parool af waarom in de buurtencampagne van Amsterdam Marketing haar stadsdeel, Nieuw-West, niet wordt meegenomen. Want er wordt wel voor betaald!

Het betoog van PvdA-commissielid Manisa getuigt van een enorme betrokkenheid bij haar buurt. Maar met 'vergeten' heeft het (nog) niet opnemen van Nieuw-West in deze specifieke campagne niets te maken.

De buurtencampagne loopt inmiddels twee jaar en is gericht op een heel specifieke doelgroep, de zogenoemde herhaalbezoekers. Dat zijn mensen die eerder in Amsterdam zijn geweest, de stad enigszins kennen en nu andere buurten willen verkennen.

Het gaat om Nederlanders en mensen uit het buitenland. De campagne is niet bedoeld voor de bezoekers die hier voor het eerst zijn en vooral komen voor de iconen van de stad: het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Anne Frank Huis, de Zaanse Schans, de grachtengordel en het Wallen­gebied.

De buurtencampagne is bedoeld om de druk op de binnenstad te verminderen door bezoekers te verleiden een bezoek te brengen aan andere buurten buiten het centrum.

Herhaalbezoekers vormen een groot deel van het totaal­aantal bezoekers dat jaarlijks naar de hoofdstad komt: circa 50 procent. De buurtencampagne zoomt in op elf Amsterdamse buurten. Niet op alle buurten, maar op een selectie daarvan.

Een belangrijke voorwaarde om mee te mogen doen aan de buurtencampgane, is dat een buurt voldoende te bieden heeft wat bezoekers aantrekkelijk vinden.

Daarbij kijken we naar een combinatie van factoren. Bijvoorbeeld: is er voldoende te doen? En is de buurt in staat om veel bezoekers te ontvangen? Is de buurt goed bereikbaar? Is het aanbod divers en onderscheidend? Denk aan voldoende accommodaties, culturele instellingen zoals theaters, musea, horecavoorzieningen, parken.

Op basis van onze onderzoeksgegevens kennen we de motieven, voorkeuren en verwachtingen van de (herhaal)bezoekers. Sommige buurten ontwikkelen zich goed, maar zijn op dit moment nog minder geschikt om aan te bieden als een eerste alternatief voor het stads­centrum. En dat raakt begrijpelijkerwijs een ­gevoelige snaar. Zo ook bij het commissielid Manisa, maar ook bij andere trotse Nieuw-West­bewoners.

We weten wat stadsdeel Nieuw-West te bieden heeft, maar vanuit onze filosofie dat een buurt eerst volledig omarmd moet worden door de bewoners van dat stadsdeel, én de andere bewoners van Amsterdam, organiseren we er activiteiten die vooral gericht zijn op Amsterdammers en minder op (buitenlandse) bezoekers.

Het event 24H/Ontdek je stad, een campagne van Amsterdam Marketing, is daar een voorbeeld van. Deze campagne werd zeer positief ontvangen.

Op veel andere fronten wordt stadsdeel Nieuw-West voor het voetlicht gebracht. Op het veel bezochte onlineplatform iamsterdam.com lichten we Nieuw-West toe.

Bezoekers van de website kunnen lezen over de molen van Sloten, bootexcursies, de Meervaart, over de festivals als Loveland en over bijvoorbeeld leuke restaurants. In de maandelijkse Uitkrant presenteren we ook het cultureel aanbod in Nieuw-West. Een duidelijk voorbeeld: de Iamsterdam-letters aan de Sloterplas.

Dit alles betekent niet dat stadsdeel Nieuw-West pertinent niet mee zou kunnen doen met de buurtencampagne. Maar op dit moment is er nog onvoldoende basis om grotere groepen bezoekers optimaal te kunnen faciliteren.

Misschien is het Manisa ontgaan, maar om hier verandering in te brengen, werkt Amsterdam Marketing al geruime tijd samen met het dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West.

Dat erkent ook Achmed Baâdoud, voorzitter dagelijks bestuur Nieuw-West. 'Als je iets gaat promoten, dan moet de basis helemaal op orde zijn. Nieuw-West heeft nu al veel te bieden en moet verder ontwikkeld worden om op grotere schaal bezoekers aan te spreken en te ontvangen. Daar is mankracht voor nodig, en investeringen. Dat is ook logisch voor een relatief 'nieuwe' buurt. Met Amsterdam Marketing werken we aan een lange termijn strategie en propositie voor de buurt, maar dat kost tijd.'

Amsterdam Marketing gidst bewoners en bezoekers door de stad. Dat doen we met verschillende campagnes. Dat Nieuw-West nog geen deel uitmaakt van de buurtencampagne klopt. Dat Amsterdam Marketing het stadsdeel daarmee buitensluit en vergeet, is zeker niet waar.

Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing is van mening dat Nieuw-West nog niet klaar is voor 'herhaalbezoekers' Beeld Iris Van Lunenburg
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden