Lezersbrief

'Niet alleen toeristen, ook reclame neemt Amsterdam over'

'De toeristen waren nog wel te verteren als 'ook maar mensen'. Maar de reclame is opdringerig, en expres fel en in your face,' aldus Diederik Mallien in een lezersbrief aan Het Parool.

Beeld anp

'Amsterdam moet weer van de Amsterdammers worden," roept iedereen. Dit is laatst ook door een van onze wethouders gezegd. Die opperde meer regelgeving om het aantal Airbnb's en shortstays te verminderen en daarmee het toerisme te laten afnemen.

Maar het zijn niet alleen de toeristen die Amsterdam overnemen. Het is ook de alomtegenwoordige ­reclame.

Eerst was reclame alleen te vinden op mupi's en in tramhokjes. Dat was nog prima. Maar nu vind je op elke hoek van de straat enorme bewegende hd-schermen, van het Centraal Station, het Damrak en het Waterlooplein tot aan de Beethovenstraat en zelfs lokale winkelcentra als Oostpoort.

Een lekker ritje door de stad is er niet meer bij, want waar je eerst nog kon genieten van de mooie oude panden en leuke buurtjes, zijn het nu schreeuwende schermen geworden die je aandacht opslokken.

De meeste trams zijn rijdende reclameborden geworden. Zelfs een van de ponten naar het IJplein is nu fel oranje beschilderd met in koeienletters 'Thuisbezorgd.nl'.

De toeristen waren nog wel te verteren als 'ook maar mensen'. Maar de reclame is opdringerig, en expres fel en in your face. En de gemeente werkt actief mee om steeds meer plekken in Amsterdam van reclame te voorzien. Ten koste van de schoonheid en relatieve rust.

Het is maar wat je 'teruggeven aan de Amsterdammers' noemt.

Diederik Mallien, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden