Massih Hutak Beeld d

Netflix laat zien: Nederlandse comedy kan en moet beter

Plus Massih Hutak

Deze week kwam de nieuwe comedyspecial van levende legende Dave Chappelle uit op Netflix, genaamd Sticks & Stones. Vorig jaar stond hij ineens in de Ziggo Dome om het nieuwe materiaal uit te proberen, wat succesvol bleek. Nadat de stand-upper jarenlang niet op het podium te bekennen was geweest, is dit alweer de derde show die hij in korte tijd maakte, exclusief voor de on-demand streamingdienst.

De comedian, die ook bekendheid vergaarde met zijn ongeëvenaarde sketchprogramma Chappelle’s Show, staat in een groene overall en op witte sneakers in een theaterzaal in Atlanta, met alleen een mic in z’n hand en een kruk op het podium, te reflecteren op zijn Verenigde Staten, zoals alleen hij dat kan. Scherp, slim, vilein. En soms ook door flink uit de bocht te vliegen. En zelfs dan is hij altijd in controle.

Want zelfs al vliegt hij uit de bocht, het is zijn bewuste keuze om het stuur af en toe los te laten en het gas extra in te trappen, zodat wij, zijn publiek, achterin al onze comfort en privileges eens flink gaan bevragen. Desondanks is Dave Chappelle, met name in de eerste helft van zijn nieuwe programma, vaker een verouderde Michael Schumacher dan een jonge frisse Max Verstappen, maar hey, deze analogie moet ergens ophouden.

Geen spoilers, ga zelf kijken. Het duurt een klein uurtje. Je krijgt geen spijt. Maar je weet toch.

In dezelfde week zag ik, wederom op Netflix, het nieuwe comedyprogramma van dé sensatie uit de Verenigde Staten de afgelopen jaren: Tiffany Haddish. De comedian/actrice gooit hoge ogen in zowel de Amerikaanse filmindustrie als op podia van theaters, met haar uitbundige en onbevangen stijl waarin ze altijd haar kwetsbaarheid weet te bewaken en te delen. Datzelfde deed ze in haar autobiografie The Last Black Unicorn, een aanrader.

Haar show They Ready onderscheidt zich op dit moment van alle andere comedyspecials in het feit dat het programma niet (alleen) om haar draait. Tiffany Haddish host namelijk een podium waar ze in elke aflevering een andere vrouwelijke comedian uitnodigt die haar in de moeizame reis naar succes en faam heeft geïnspireerd. Daarmee maakt ze niet alleen één van de beste programma’s out there, maar deelt ze als succesvolle zwarte vrouw haar macht en middelen met minder succesvolle zwarte vrouwen.

Het is confronterend dat ik geen van deze dames ken, één voor één hartveroverende persoonlijkheden en verhalenvertellers. Ik kan iedereen van harte aanraden om op z’n minst de eerste aflevering te kijken met Tracy Ashley. Wat een mens. Wat een verhalenverteller. Wat een grappenmaker.

Geen spoilers, ga zelf kijken. Het duurt een klein halfuurtje. Je krijgt geen spijt. Ik beloof het.

En dan zie ik op YouTube nummer 1 in de trendinglijst een Nederlands sketchprogramma met een video die vooral grappig moet zijn omdat een moslim, het zal eens niet, in verband wordt gebracht met terrorisme. Het is of dat, of maximaal schokeffect. Of beide.

Nederland, we kunnen en moeten beter.

Rapper en schrijver Massih Hutak (26) schrijft columns voor Het Parool.

Reageren? m.hutak@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden