Opinie

‘Nachtvluchten moeten taboe worden, sluit Schiphol ‘s nachts’

In de discussie over de groei van Schiphol moeten normen voor grondgeluid en ultrafijn stof leidend zijn. Nachtvluchten zijn uit den boze, aldus Wethouder Luchthaven­zaken van de gemeente Haarlemmermeer Jurgen Nobel.

Een nachtvlucht op Schiphol Beeld ANP

In de discussie rond Schiphol graven voor- en tegenstanders zich steeds dieper in. De nuance is soms ver te zoeken. Soms lijkt de discussie te gaan tussen activisten die Schiphol willen sluiten aan de ene kant, en economen die alleen in ongebreidelde groei geloven aan de andere.

Het debat gaat alleen over groeicijfers, terwijl het onderwerp veel breder moet worden benaderd. Werkgelegenheid, economische voorspoed, gezondheid, veiligheid en hinder moeten met elkaar in balans blijven. De gemeente Haarlemmermeer zoekt altijd naar die balans, want wij hebben als geen ander de lusten én de lasten van vliegverkeer.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) schreef dat Schiphol de komende jaren kan groeien. Veel mensen die bezwaren hebben, hielden toen direct op met lezen. Het belangrijkste in haar brief is echter dat er strenge voorwaarden aan die groei zitten. Alleen als Schiphol ervoor zorgt dat de hinder aantoonbaar vermindert, kan de luchthaven beperkt, en in kleine stapjes, groeien. ‘Schiphol moet groei verdienen.’

Dat lijkt mij een uitstekende opstelling. De gemeente Haarlemmermeer heeft dit vaak gezegd. En ook andere lokale overheden, waarmee we optrekken, zeggen altijd: eerst zien dan geloven.

Klagers zijn geen zeurpieten

De afgelopen maanden ben ik met inwoners en ondernemers in Haarlemmermeer in gesprek gegaan, omdat ik wil horen wat er speelt als we het over de luchthaven hebben. Dat waren mensen die geluidshinder ondervonden of zich zorgen maken over de CO2-uitstoot van vliegtuigen.

Maar ook veel mensen haalden hun schouders op. Ik sprak met ondernemers, inwoners, buurtverenigingen, werknemers, jongeren en ouderen. Veel mensen nemen de overlast voor lief.

Dat wil niet zeggen dat je de klagers moet wegzetten als zeurders. Integendeel. Het RIVM deed bijvoorbeeld onlangs nabij de luchthaven onderzoek naar ultrafijn stof. Ik heb de minister gevraagd hier actie op te ondernemen, want hier weten we nog te weinig van. Wij pleiten voor landelijke normen voor grondgeluid en ultrafijn stof. Ook willen we dat er onderzoek wordt gedaan naar innovatieve maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren door ultrafijn stof bij de bron te bestrijden en te beperken.

Wat ik veel terughoorde van onze inwoners, was dat men vooral baalt van een verstoorde nachtrust door het vliegverkeer. Uit onderzoek uit 2017, onder andere van de GGD Kennemerland, naar slaapverstoring in de buurt van Schiphol, blijkt dat een ononderbroken nachtrust voor de gezondheid van cruciaal belang is.

Daarom pleit ik voor een nachtsluiting van de luchthaven. Het belangrijkste aan een nachtsluiting is dat er een aaneengesloten periode van rust is en dat er een rustige afbouw en opbouw van de nacht is. Ik kan me zo voorstellen dat je het vliegverkeer vanaf half twaalf in de avond langzaam terugschroeft en dat je het vanaf half zeven weer langzaam opvoert. De nachtvluchten moeten daarbij niet verschoven worden naar de randen van de nacht.

Economische schade

We moeten er wel voor zorgen dat zo’n nachtsluiting geen grote economische schade veroorzaakt. Volgens mij kan dat ook, omdat we de nachtvluchten naar de dag kunnen verplaatsen of naar andere luchthavens in de buurt. Daarom moet vliegveld Lelystad ook zo spoedig mogelijk open, zodat we de lusten en lasten eerlijk kunnen verdelen.

De sector moet er een tandje bij zetten. Ik zie hoopgevende innovaties als het inzetten van biokerosine, het elektrificeren van de bussen en proeven met het afvangen van CO2. Laten we daar samen onze energie in steken, dan kan de luchthaven gematigd groeien en tegelijk de overlast verminderen. Ik ben optimistisch.

Jurgen Nobel Wethouder Luchthaven­zaken van de gemeente Haarlemmermeer en lid van de VVD. Beeld www.just-justa.nl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden