Gijs GroentemanBeeld Linda Stulic

Millennials vind ik angstaanjagende wezens

PlusColumn

Het is lente, hoera! Mijn winterdepressie is voorbij en aangezien ik een stijlvast persoon ben, kan ik mij nu weer in mijn favoriete dracht aan de ­wereld tonen: een overhemd, een korte broek, bordeelsluipers en twee verschillende sokken.

Vooral over dat laatste aspect ben ik persoonlijk zeer te ­spreken. Ik ben er ooit mee begonnen toen de berg nog op te vouwen wasgoed in ons huis epische proporties begon aan te nemen en ik 's ochtends de kracht niet meer kon vinden om twee dezelfde sokken te vinden. Sinds die dag draag ik twee willekeurige sokken.

Ik voel mij nu origineel, ­modisch en vooruitstrevend. Dankzij die sokken. Mijn oudste zoon noemt het 'lekker gek', ­uitgesproken op een diep ironische toon, maar daar trek ik mij niks van aan.

Donderdag las ik in de krant een interessant artikel van Josien Wolthuizen over Emilie Tabor en Maddie Raedts. Zij zijn miljonair geworden (althans, die ­indruk kreeg ik) dankzij hun ­bureau Influencer Marketing Agency. Zij weten alles van ­influencers, mensen die op de sociale media een trouwe schare volgers hebben en vanuit die gezegende positie producten ­populair maken.

In het artikel ging het alsmaar over millennials. Millennials vind ik angstaanjagende wezens. Ze zijn jong en hip, en ik veronderstel dat ze diep neer­kijken op een semibejaarde zoals ik.

Alles draait om millennials tegenwoordig. Tabor en Raedts hebben een kantoor op de Prinsengracht, waar 75 mensen werken, 'uitsluitend millennials'. Daar zou ik dus geen stap naar binnen durven zetten.

Millennials zijn er meester in om elkaar snaaks te beïnvloeden. Het schijnt dat er een hype is geweest rond een schoen die Balenciaga Triple S heet. Had ik nog nooit van gehoord, maar die schoen kost 695 euro en bijna ­iedereen wilde hem hebben.

Dankzij de influencers. Tel uit je winst.

Nu zie ik ineens een gat in de markt, want ik wil heel graag een influencer worden voor mannen van middelbare leeftijd. Wij zijn dan geen millennials, maar we hebben óók geld te besteden!

Ik stel mij voor dat er een fabriek komt die paren van ongelijke sokken op de markt brengt, en dat ik een Instagramaccount maak en al mijn dagelijkse avonturen vastleg terwijl ik ondertussen subtiel mijn sokkenmode toon.

Er schijnen ook micro-influencers te bestaan, mensen met een kleine schare volgers maar mét kennis van zaken, dat lijkt mij een goede start. Geïnteresseerde sokkenfabrikanten kunnen zich bij mij melden.

Ik verheug mij op een zorgeloos leven als sokkeninfluencer.

Gijs Groenteman (1974) is schrijver, presentator en journalist. Wekelijks schrijft hij voor Het Parool een column.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden