Lezersbrief

‘Met mondkapjes is de Albert Heijn wel erg flexibel’

Toen Peter Bezuijen door de Albert Heijn liep, bleek het overgrote deel van het personeel het mondkapje niet of niet juist te dragen, schrijft hij in deze ingezonden brief.

Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Op zaterdagochtend toog ik met een boodschappenlijstje naar mijn lokale Albert Heijn. Eén van de kleinere filialen met over het algemeen vriendelijk en behulpzaam personeel. Bij binnenkomst werd mij door een medewerker een fris ontsmet winkelmandje aangeboden. Hoe attent en zorgzaam. Haar mondkapje hing echter op nonchalante wijze onder haar kin. Ik bedankte voor het frisse mandje en attendeerde haar op haar loshangend mondkapje. Zij verontschuldigde zich en corrigeerde het in één beweging.

Op weg naar de groenteafdeling trof ik twee jonge jongens aan die druk in de weer waren met wortelen en ijsbergsla, beiden hadden hun mondkapje onder de kin hangen. Ik herkende een zeker patroon en bedacht dat ze wellicht verkeerd geïnformeerd waren over hoe een mondkapje effectief te dragen. Ik vroeg hen het mondkapje op de juiste manier, de mond en neus bedekkend, te dragen. Zonder morren deden ze wat ik van hen vroeg.

Naarmate ik verder winkelend door de winkel liep, bleek het overgrote deel van het personeel het mondkapje niet of niet juist te dragen. Ik vroeg naar de manager en vertelde haar dat het dragen van een mondkapje, door mij en overige klanten, geen enkele zin heeft als het personeel ervan afziet zijn kapje voor de mond en over de neus te dragen.

Zij kon het uitleggen: wanneer personeelsleden aan astma lijden, hoeven ze geen mondkapje te dragen. Ik trachtte helderheid in de situatie te brengen: “Dus dat betekent dat er van de acht personeelsleden hier in de winkel er zes zijn die aan astma lijden?” Zij knikte vriendelijk.

Op weg naar huis realiseerde ik mij dat hier sprake is van 16-jarig personeel met waarschijnlijk een 25-jarige winkelmanager. Mocht ik iets willen bereiken dan moet ik het hogerop zoeken en het management van Albert Heijn aanspreken.

Dat blijkt ‘uiteraard’ onmogelijk. Deze mensen zijn niet te mailen of te bellen. Zij laten deze confrontaties graag aan zich voorbijgaan en laten ze liever over aan laagbetaalde kinderen die de winkel runnen en mijn gezondheid in de waagschaal leggen.

Bij navraag in een ander filiaal bleek dat elke winkelmanager, over het dragen van een mondkapje door personeel, zijn/haar eigen aanpak mag hanteren. Da’s best wel een verantwoordelijkheid als het gaat over onze nationale gezondheid.

Daar staat tegenover dat mijn lokale restaurant alles uit de kast haalt om het hoofd boven water te houden en niet rust voordat alle mogelijke veiligheidsregels toegepast zijn. Zij werden gedwongen te sluiten en mogen slechts gemaskerd afhaalmaaltijden leveren. Ik heb verschillende keren, toen het nog mocht, bij mijn ‘local’ gegeten en heb me, door alle aandacht voor veiligheid, nog nooit zo veilig gevoeld. Maar je kunt nou eenmaal niet elke dag uit eten, dus morgen maar weer gewoon naar mijn Albert Heijn.

Peter Bezuijen, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden