Han Lips

'Met eenzame ouderen spelen we het beste in op het schuldgevoel'

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: de kerstreclame van Albert Heijn.

Albert Heijnreclame Beeld Albert Heijn
Albert HeijnreclameBeeld Albert Heijn

'Beste mensen, welkom! Onze bebaarde kindervriend is het land uit, dus let's talk Christmas. Evert, praat jij ons bij over onze plannen voor kerst."

"Dank, Roderick. Jazeker, mensen. Supervervelend natuurlijk, die code oranje, maar voor ons is dit the season to be jolly. Lalalalalalala. Haha. Maar zonder dollen: 'jolly' does not sell hè? Als wij onze kerststolletjes aan de man willen brengen, zullen wij de mensen thuis moeten raken waar het pijn doet. Goed, Louise, trap af zou ik zeggen!"

"Graag. Wat mij mooi leek is om wat te doen met vluchtelingen. On the top of my head: een hereniging van een Syrisch gezin in zo'n treurig asielzoekerscentrum? ­Iedereen samengebracht aan het gourmetstel en onze vleesschotel?"

"Vluchtelingen zijn hot topic inderdaad, maar spreken we dan onze key demographic aan? No offence, maar zorgt dit voor gevulde boodschappenwagentjes. Am I right? We willen de gewone Nederlander aanspreken. Ja, Maarten, zeg het maar."

"Ik geloof dat we met het thema eenzame ouderen het beste inspelen op het schuldgevoel van de gewone burger. Natuurlijk, it's been done before, maar met het juiste nummer blijft dat goud. Ik heb nog wel een contactje dat voor Merci en Hello Goodbye de muziek deed."

"Of we doen iets met kinderen uit gescheiden gezinnen? Helemaal van nu en dan raak je aan het compensatie­gedrag van de consument."

"I like where you are going. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten? Ik zeg: kind van gescheiden ouders is het gekibbel over bij wie het kerst gaat vieren beu en loopt weg van huis naar vereenzaamde opa of oma. Ouders treffen het kind, zielige oma of opa en elkaar uiteindelijk aan de kerstdis. Gouden Loeki gegarandeerd. Ik zweer het. Echt, onze varkensrollade zal niet aan te slepen zijn."

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden