De Amstelveenlijn krijgt op de Beneluxbaan minder gelijkvloerse kruisingen.

Opinie

‘Met de tram van Amstelveen naar Schiphol? Hier ligt een kans’

De Amstelveenlijn krijgt op de Beneluxbaan minder gelijkvloerse kruisingen. Beeld Eva Plevier

Het huidige eindpunt van de Amstelveenlijn en Schiphol Plaza liggen maar vijf kilometer van elkaar. Arnout van den Bosch, Gemeenteraadslid in Amstelveen namens de PvdA, betoogt dat het tijd is om de lijn door te trekken. 

Momenteel wordt veel ­gesproken over nieuwe tram- en metroverbindingen. Iedereen heeft wel wensen. Vooral nieuwe metrolijnen zijn populair. De Noord/Zuidlijn moet in alle windrichtingen worden doorgetrokken, uiteraard ondergronds, en iedereen wil een metrostation voor de deur.

In Den Haag begint het besef door te dringen dat veel geld naar infrastructuur zal moeten. Vanwege de lage rente komt dat er waarschijnlijk ook, zie de recente berichtgeving daarover.

Toch zal het voor al die verschillende wensen nooit genoeg zijn. Daarvoor zijn de verlanglijstjes te lang. Er zullen dus keuzes moeten worden gemaakt. Efficiency is nodig. Hoe realiseer je zo veel mogelijk waarde voor zo min mogelijk geld? Soms kan dat met een metrolijn: bij grote vervoersvraag in een ‘moeilijke’ omgeving, zoals een binnenstad. Soms ligt een bus meer voor de hand, bijvoorbeeld als het gaat om ontsluiting van dorpen.

In Amstelveen wordt ingezet op de tram. Ook hier hadden we liever een metro gehad, maar dat bleek niet haalbaar. Dat is jammer. De discussie zal ongetwijfeld in de toekomst wel weer eens terugkomen, maar voor nu is het de tram. En dan blijkt de tram opeens ook voordelen te hebben. De infrastructuur voor een tram is een stuk goedkoper dan die voor een metro, terwijl het comfort en de snelheid erg hoog zijn, zeker in vergelijking met bussen. Dat maakt de aanleg van nieuwe lijnen een stuk realistischer.

Een eerste stap is al gezet: de Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar Uithoorn. Dat was nooit gebeurd als de Amstelveenlijn een metrolijn was geweest. De kosten van het doortrekken vallen erg mee: zo’n 60 miljoen ­euro. Veel geld, maar een schijntje vergeleken met de miljarden die voor metroprojecten ­worden uitgetrokken.

Het is belangrijk voor Amstelveen om verder te kijken naar nieuwe verbindingen. Als grootste stad (90.000 inwoners) zonder treinstation zijn goede alternatieven cruciaal.

Korte tunnel

Het openbaar ­vervoer in Amstelveen is nu nog volledig op Amsterdam gericht. Logisch, maar kwetsbaar en niet per se handig voor wie naar verdere ­bestemmingen wil. Eén blik op de kaart is ­genoeg om de mogelijkheden te zien. Terwijl al het openbaar vervoer op het noorden is gericht, ligt in het westen, pal tegen Amstelveen aan, een van de grootste vervoersknooppunten van Nederland: Schiphol. Luchthaven én intercitystation, met rechtstreekse verbindingen naar alle grote steden. Toch rijdt er vanuit Amstelveen niet meer dan een bus naartoe. Een bus die bovendien maar een paar haltes in Amstelveen heeft. De oplossing? De Amstelveenlijn.

Het huidige eindpunt van de Amstelveenlijn ligt helemaal in het zuidwesten, op maar vijf ­kilometer van Schiphol Plaza. Dat betekent niet alleen dat er nog maar een kort stukje overbrugd hoeft te worden, maar ook dat de tram al door bijna heel Amstelveen is gereden voordat die kan doorsteken naar Schiphol. Een directe verbinding met Schiphol voor de hele stad.

Bovendien rijdt de tram verder door, Amsterdam in. De in Amsterdam zo vurig gewenste ­alternatieve route naar Schiphol is dan meteen ook geregeld.

Handig bij storingen in de Schipholtunnel. Niet de snelheid of de capaciteit van een doorgetrokken Noord/Zuidlijn, maar wel nóg een rechtstreekse verbinding. Meer mensen die zonder overstappen van Amsterdam naar Schiphol kunnen – zeker met zware koffers geen overbodige luxe.

Is zo’n tramverbinding met Schiphol gemakkelijk te realiseren? Ja en nee. De tramlijn zal de Aalsmeerbaan en/of de Kaagbaan moeten ­kruisen, dus een korte tunnel zal nodig zijn. Maar dat is het dan ook. Verder zal de nieuwe tramlijn vooral over bedrijventerreinen lopen. Relatief gemakkelijk aan te leggen. Kortom: hier ligt een kans. Een kans om het ov snel en simpel enorm te verbeteren. Belangrijkste vraag: waar wachten we nog op?

Arnout van den Bosch, Gemeenteraadslid PvdA Amstelveen. Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden