Opinie

'Merkkleding moet écht duurzaam zijn om consument te overtuigen'

Zal de Sustainable Fashion Week, die vandaag begint, consumenten enthousiast maken voor groene, eerlijke mode? Alleen authentieke merken voor wie duurzaamheid tot de kernwaarde behoort, zullen ons overtuigen, betogen Lynsey Dubbeld, Dorothée Jennekens en Juliëtte Plantenga.

archiefbeeld. Beeld anp

Duurzaamheid is in de mode. Ook in de modewinkel. Tijdens de eerste Nederlandse Sustainable Fashion Week zetten tientallen winkels - geholpen door een handvol BN'ers - verantwoorde kleding in de schijnwerpers.

Onder het motto 'inspiring stories' worden consumenten opgeroepen hun wintergarderobe van een duurzame impuls te voorzien en om eens níet gedachteloos de nieuwste must-have uit de kledingrekken te plukken, maar juist stil te staan bij milieu- en mensvriendelijk gemaakte creaties.

Geen zeldzaamheid
De campagne, waaraan bijvoorbeeld Floortje Dessing en haar Amsterdamse winkel Nukuhiva deelnemen, maakt duidelijk dat duurzaamheid binnenkort geen zeldzaamheid meer is. Kleding die wordt geafficheerd als duurzaam is - nu al! - net zo goed te vinden bij voorvechters van groene en ethische mode als bij fastfashionketens, designerlabels en discounters. Veelzeggend is dat zelfs de Wehkamp meedoet aan de Dutch Sustainable Fashion Week.

Op welke manier kan milieu- en mensvriendelijke mode populairder worden gemaakt onder het winkelend publiek? Door authentieke merken voor wie duurzaamheid tot de centrale merkwaarden behoort, geloven wij.

Elke modeontwerper heeft een zogenoemd merkwaardenpalet, waarin duurzaamheid anno 2014 ongetwijfeld op de één of andere manier aan bod komt. Maar alleen ondernemers bij wie maatschappelijk verantwoord ondernemen in alle haarvaten zit - én die deze kernwaarde eenduidig op de buitenwereld overbrengen - kunnen consumenten er werkelijk van overtuigen een duurzame aankoop te doen.

Onze ervaring leert dat kledingconsumenten eerst met het hart kiezen, en dan pas met het hoofd. Dat hart wordt niet geraakt door ketens en bedrijven die zich afficheren als leverancier van goedkope kleding, of als grootste platform voor de laatste mode - en af en toe eens een duurzame kant laten zien. Bijvoorbeeld via een minicollectie of als goededoelensponsor. Of wanneer er compensatie moet worden betaald aan slachtoffers van ongevallen in de fabrieken waar de collecties worden gemaakt. Of als er een Sustainable Fashion Week in Nederland neerstrijkt.

Kernwaarde
Modeondernemers met een duurzaam dna - vaak mensen die werken vanuit hun persoonlijke drijfveren en authentieke waarden - staan nu voor de opgave duurzaamheid als kernwaarde tot uiting te brengen. In de ontwerp- en productiefase, en in de samenwerking met agenten, distributeurs en retailers. En binnen de dagelijkse bedrijfspraktijk - van het personeelsbeleid en het management tot de kantoor- en winkelinrichting. En niet in de laatste plaats: met behulp van gepaste marketing- en brandingactiviteiten richting kledingconsumenten - en dat zijn we nu eenmaal allemaal.

Vanwege hun inkoopmacht kunnen grootverbruikers van (biologisch geteelde) katoen, zoals H&M en C&A, en retailgiganten, zoals Nike en Primark, met hun duurzaamheidsbeleid een forse bijdrage leveren aan het groener en eerlijker maken van de modewereld. Toch wordt het enthousiasme van kledingconsumenten voor verantwoord gemaakte mode naar ons idee primair gestimuleerd vanuit authentieke labels voor wie sustainable fashion geen vluchtige trend is, maar een basisprincipe voor alle onderdelen van de bedrijfsvoering.

Het is te hopen dat Amsterdammers tijdens de eerste Nederlandse Sustainable Fashion Week met dit soort merken kennismaken.


Wil je reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

De auteurs

Lynsey Dubbeld is trendanalist met een specialisatie in duurzame mode en auteur van Mode voor morgen. Duurzame kleding in Nederland. Dorothée Jennekens is branding consultant. Juliëtte Plantenga is marketingconsultant.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden