Norbert ter Hall. Beeld Agata Nowicka

McDonald’s is weer volledig genegeerd door de Michelingids

Plus Norbert ter Hall

McDonald’s is boos. Nederlands meestbezochte fastfoodketen is dit jaar weer volledig genegeerd door de Michelingids. Geen enkele vestiging kreeg een ster. “Het is een belediging voor alle mensen die dagelijks in een van onze restaurants eten. Alsof zij geen verstand hebben van wat lekker en goed is. En laten we wel wezen, hoeveel mensen eten er nou eigenlijk bij die zogenoemde sterrenrestaurants? Straks wil er geen kok meer voor ons werken omdat ze op die manier nooit een ster kunnen winnen!”

Vervang McDonald’s door ‘speelfilmmakers van een film met meer dan 100.000 bezoekers’ en de Michelingids door ‘de Gouden Kalfjury’. Op die manier krijg je een samenvatting van de boze brief die deze makers schreven over de geringe kansen die ze hebben op het winnen van het goudkleurige beeld. De laatste jaren gingen de prijzen voor beste acteur, actrice, camerawerk, scenario, geluid et cetera namelijk nooit naar de grootste publiekstrekkers.

Eigenlijk precies zoals bij restaurants.

De origineelste, meest innovatieve en creatiefste restaurants zijn nooit de best bezochte. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Je kunt niet overal goed in zijn. Waarin je wil uitblinken is een kwestie van keuze, ambitie en/of talent. Bij film is dat precies zo. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om vernieuwend te zijn, of wanneer het je ambitie is om poëtisch te vertellen, of je hebt het talent om heel goed te kunnen acteren, dan hoef je niet ook nog de best bezochte te zijn.

Film is cultuur en cultuur zal zich altijd willen vernieuwen. Ze zal op zoek gaan naar nieuwe wegen, nieuwe inzichten, naar manieren om het persoonlijke universeel te maken en het universele persoonlijk. Vaak begint dat klein. In de laboratoria van de vertelkunst. Wat daar ontdekt wordt en de moeite waard blijkt, zal uiteindelijk zijn weg vinden naar een groter publiek. Dat zouden de ‘speelfilmmakers van een film met meer dan 100.000 bezoekers’ juist moeten omarmen in plaats van verdacht te maken.

Voor alle duidelijkheid: McDonald’s heeft nooit geklaagd over het feit dat het geen ster kreeg. Waarom zou het? Kwaliteit heb je in vele vormen en publiekssucces is er absoluut een van. Wie daarvoor kiest én beschikt over voldoende ambitie en talent, wordt beloond met volle zalen. En wie daarin uitblinkt, maakt ook nog kans op een Gouden Kalf van het Publiek.

Dat ging dit jaar, zeer verdiend, naar Bon Bini Holland 2.

Reageren? n.terhall@parool.nl

Op deze plek wisselen filmmakers Norbert ter Hall en Ashgan El-Hamus elkaar om de week af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden