Lezersbrief

'Maak van Schiphol een treinenhub'

Henk Jansen Manenschijn, ­bestuurslid van het Koninklijk ­Instituut van Ingenieurs, vindt dat van Schiphol een treinenhub moet worden gemaakt, zodat volle treinverbindingen worden ontlast.

Werkzaamheden bij Amsterdam CS Beeld ANP

In februari was het weer mis was op de Hogesnelheidslijn. Door een softwarefout werd de betrouwbaarheid van de IC Direct nog beroerder dan die al was. Deskundigen wezen erop dat de route geen echte hogesnelheidslijn zou zijn, maar een mix van stukken ­bestaand spoor en hogesnelheidsspoor. Een oplossing is mogelijk, werd beweerd, maar dat zou 'slechts' enkele miljarden tot wel 10 miljard euro kunnen kosten.

Helaas wordt er weer eendimensionaal naar een probleem gekeken: de betrouwbaarheid moet omhoog. Hierdoor rennen we van het ene naar het andere probleem. Er zijn namelijk veel meer problemen op te lossen: de drukte op het spoor rond Amsterdam, het bereikbaar houden van Schiphol, het niet kunnen afhandelen van internationale treinen waar een hoger veiligheidsniveau vereist is en de capaciteit van CS.

Daarnaast zijn er maatschappelijke problemen waar men niet naar kijkt. Zo wil men minder luchtverkeer (klimaat, geluidsoverlast), wil men Schiphol wel als mainport behouden (inzetten op continentale vluchten), woningbouw in en rond Amsterdam intensiveren en het openbaar vervoer bevorderen. Voor een belangrijk deel vormt de hogesnelheidstrein (HST) hierbij de oplossing.

Snel en direct naar CS
Daarom het voorstel om de West-randspoorlijn of A5-spoorlijn aan te leggen. Een verbindingsbaan van ongeveer 22 kilometer tussen het einde van de HSL bij Hoofddorp via Schiphol naar de sporen nabij de Zaanstraat.

Deze verbinding biedt HST's de mogelijkheid via een nieuw station Schiphol snel en direct naar CS te rijden. Het nieuwe station dient ten minste acht sporen te krijgen en aparte geïsoleerde perrons waarop internationale treinen en hun reizigers (vergelijkbaar aan de luchtvaart) kunnen worden afgehandeld.

Naast de internationale HST's kunnen ook de snelle binnenlandse diensten over dit station worden geleid. Naar Rotterdam, Breda en Brussel kan men net als de buitenlandse diensten dan via de HSL verder rijden, de snelle trein naar Den Haag kan dan bij Hoofddorp afslaan naar de oude Schiphollijn zodat Hof- en Hoofdstad ook sneller met elkaar worden verbonden.

Zo ontstaat er ook lucht op de andere verbindingen die nu vol zitten. Zo kan het Sprinternetwerk van en naar Schiphol en Amsterdam hoogfrequent worden op verbindingen naar Flevoland/Amersfoort, Leiden en Noord-Holland. Ook kan er een directe intercity van Noord-Holland naar Schiphol komen. Dit maakt de regio voor woningbouw aantrekkelijker en biedt Schiphol de lang gewenste tweede verbinding.

Beetje ambitie
Schiphol krijgt met het nieuwe spoor dus een tweede station op de locatie van de ooit geplande tweede terminal. Dit station moet worden verbonden met de luchtvaartterminal met een lokale verbinding die men dan kan doorzetten naar West, waardoor potentieel 250.000 inwoners zich op spoorhub Schiphol gaan oriënteren. En naast de Zuidas kan ook een West-as ontstaan, wat weer goed is voor de emancipatie van dit deel van de stad.

Natuurlijk kost deze oplossing ook geld. Maar men lost met deze oplossing veel meer problemen op dan alleen het stilvallen van de trein in de weide.

Met deze verbinding kunnen de ICE en de trein uit Berlijn ook zonder tijdverlies naar Schiphol worden geleid, kan de Eurostar een deel van het luchtverkeer naar Londen afromen en kan de trein het op de verbinding met Brussel/Parijs winnen.

Maar er kan dan veel meer: in de zomer naar de Franse zuidkust en Barcelona met de trein. En tot slot, met een beetje ambitie aan Nederlandse zijde, kunnen op termijn ook snelle treinen naar Hamburg, Kopenhagen, Warschau en Wenen vanaf Schiphol vertrekken.

Henk Jansen Manenschijn, ­bestuurslid van het Koninklijk ­Instituut van Ingenieurs (KIVI).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden