Lezersbrieven

Lezers over snorscooter: 'Fietsers houden zich ook niet aan regels'

'Het fietspad is voor fietsers, scooters horen op de rijbaan', schreven Zeeger Ernsting en Jan-Bert Vroege dinsdag in Het Parool. Verschillende lezers schreven een reactie.

null Beeld Marc Driessen
Beeld Marc Driessen

Snorscooters

In het artikel over het verbannen van snorscooters van fietspaden wordt er iets over het hoofd gezien: op de rijbaan wordt het voor deze weggebruikers net zo onveilig als het voor fietsers nu is.

Het probleem is dat snorscooters, bromfietsers en fietsers zich gewoon niet aan de regels houden, de oplossing zoals beschreven is wel erg simpel. Wat is wel de oplossing? Gewoon handhaven.

Die dingen die te hard gaan in beslag nemen. Het opvoeren van zowel snor- als bromfiets is verboden, zelfs het via de reguliere handel verkopen van onderdelen hiervoor is niet toegestaan. Als de snorscooter net zo hard zou gaan als is toegestaan, is het snelheidsverschil tussen fietser en snorscooter minimaal.

Dient zich het volgende probleem aan: de fietser die zich met oordoppen in afsluit voor zijn omgeving. Dat is ook een gevaar. En vooral in deze tijd van het jaar, als fietsers geen verlichting hebben of gebruiken. Het negeren van rood licht en andere verkeersregels is ook gewoonte.

De oplossing is heel simpel: handhaven. Dat moet onze politie doen, maar die heeft waarschijnlijk andere dingen te doen, zoals 'autootje pesten'.
Jakob Schuitema, Wildervank

Binnen en buiten de Ring

GroenLinks en D66 hebben goede argumenten om de helmplicht voor snorscooters voor een geheel gebied in te voeren om zo de fietspaden weer tot fietspaden te maken.

Maar waarom dat beperken tot het gebied binnen de Ring? Alle argumenten die door Zeeger Ernsting en Jan-Bert Vroege worden genoemd, gelden voor de gehele stad. Op de fietspaden buiten de Ring is het echt niet onveiliger dan erbinnen. Daar worden door veel snorscooters nog hogere snelheden gehaald.

De verschillen tussen het wonen binnen en buiten de Ring moeten niet groter, maar kleiner worden ­gemaakt. De verschillen zijn al groot genoeg - zie de gekte op de huizenmarkt. Daarom nog maar eens een pleidooi voor de ongedeelde stad. Geen aparte verkeersregels voor ­binnen en buiten de Ring.

De Fietsersbond Amsterdam is voor het gebied binnen de bebouwde kom van Amsterdam. Maar omdat er niet veel onbebouwd gebied meer is, zou ik de helmplicht invoeren in de gehele gemeente. Dat lijkt mij nu voor iedereen begrijpelijk, voorspelbaar, goed te handhaven en al met al het meest logisch.
Peter Lankhorst, Amsterdam

Een ongedeelde stad

Snorscooters niet op fietspaden. Zij rijden praktisch allemaal sneller dan de toegestane 25 ­kilometer per uur. Het lijkt mij niet zo moeilijk dit probleem bij de bron te tackelen. Geldt overigens ook voor bromfietsen die sneller kunnen dan mag of te veel lawaai produceren, en voor motoren die op kilometers afstand al elke geluidsnorm doen overschrijden.

Gewoon bij constatering innemen, op de rollerbank en/of aan de geluidsmeter. Bij duidelijke (juridisch te ­verankeren) overschrijding en/of ­juridisch verboden gesleutel ­retour aan de eigenaar in een pakketje van tien bij tien centimeter. Een ­zero-tolerancebeleid.
Chris Nierop, Amsterdam

De stoep

Zullen we het er dan ook eens over hebben dat het voetpad (ook wel trottoir of stoep genoemd) het domein van de voetganger is?

Hans Visser, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden