Opinie

'Lees, luister of kijk en leer van Pasen'

Na The Passion in Zuidoost maakt Amsterdam zich op voor Pasen. Peter Siebe legt het Bijbelverhaal nog eens uit en bepleit het belang ervan, ook voor ongelovigen.

Rooney Mara en Joaquin Phoenix in de film Mary Magdalene. Beeld Jonathan Olley

'De wereld verandert pas als wij veranderen'. Dat zegt Maria Magdalena (aan het eind van de film Mary Magdalene) tegen de vrienden van Jezus, allemaal mannen. Die reageren nogal cynisch op het bericht dat Jezus - drie dagen na zijn executie aan het kruis - weer levend zou zijn geworden.

Eén van hen, Petrus, merkt op dat de mensen nog steeds worden onderdrukt en dat de wereld dus niet is veranderds. Dan geeft Maria dat antwoord. Daarmee raakt ze de kern van het verhaal over Jezus' sterven en opstanding.

Barmhartig
Dat Bijbelverhaal kort samengevat: Jezus was een Joodse rabbi - laten we zeggen: een soort goeroe - die vertellend en genezend rondtrok in Israël tussen het jaar 30 en 33. Hij deed wonderbaarlijke genezingen en het verhaal ging dat hij een paar keer iemand uit de dood had laten terugkomen.

Hij had charisma en zette mensen aan het denken met uitspraken als: 'Gelukkig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten; gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden'. Dat is andere koek dan velen dachten en denken over geluk en succes. De mensen vonden het prachtig; het woord 'barmhartig' belandde zelfs in het stadswapen van Amsterdam.

De religieuze autoriteiten konden Jezus' populariteit niet uitstaan en ook niet dat hij hun hypocrisie ontmaskerde. Uiteindelijk werd hij zo gevaarlijk dat ze hem uitleverden aan de Romeinse bezetter.

Marteldood
Jezus werd aan een kruis gespijkerd en stierf de marteldood op wat nu Goede Vrijdag heet. Dit was niet het tragische einde van een antiheld: drie dagen later stond Jezus op uit het graf. Zelfs zijn volgelingen konden dat niet vatten. De 'ongelovige Thomas' moest eerst de spijkerwonden in Jezus' handen zien.

Wat maakt dit verhaal zó sterk? Ik licht er drie dingen uit. Eén: van Martin Luther King tot moeder Teresa en Amsterdammers als Etty ­Hillesum en majoor Bosshardt, allen hebben ze hieraan het lef ontleend om goed te handelen tegen de verdrukking in. Ook al kostte het sommigen hun leven.

Peter Siebe: kerkhistoricus en journalist Beeld Sandra Haverman

Twee: het verhaal helpt tegen het 'dikke ik', de opgeblazen ego's. Wees eerlijk: we blazen onszelf allemaal weleens op - terwijl we van binnen weten dat we beter onze kwetsbare en mindere kanten kunnen tonen. Laat dat nou ook de boodschap van Jezus zijn. Die blies zich niet op - figuurlijk niet en letterlijk al helemaal niet. Hij bleef trouw aan wat hij zag als zijn missie: liefhebbenen rechtdoen, in alle kwetsbaarheid, ook toen hij daarmee zijn leven riskeerde.

Weerstand en leed
Drie: het leven is niet altijd leuk. Iedereen krijgt met weerstand en leed te maken. Jezus ging erdoorheen tot het bittere einde - en kwam er herboren en stralend uit. Daarmee leverde hij ons het ultieme verhaal van hoop en vertrouwen: hoe erg het ook is, de duisternis wint het niet van het licht.

Of je gelovig bent of niet, of je dit verhaal letterlijk of symbolisch opvat - het kan geen kwaad het te kennen. Het gaat over universele ervaringen: liefde en haat, angst en verraad, vergeving en verzoening, over je leven inzetten voor de ander.

Lees het in de Bijbel of ga de bioscoopfilm zien. Het nodigt u en mij uit om meer mens te worden. Net als Maria Magdalena.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden