Lezersbrief

‘Leer van de crisis, maak de klassen kleiner’

Als je toch voor het onderwijs iets uit deze crisis wilt halen dan zou dat moeten zijn dat we allemaal, eindelijk, de noodzaak van kleinere klassen gaan begrijpen, schrijven Matty Brokking en Pepijn Kuizenga van Stichting De Nieuwe School in deze ingezonden brief. 

Beeld Dingena Mol

Never waste a good crisis is sinds maart al vaak van stal gehaald. In het onderwijsveld werd vanaf maart vooral benadrukt dat scholen zo veel veerkracht toonden en dat de grote winst is dat we nu weten dat online lessen ook kunnen werken. Maar ondertussen is het oktober, de herfst is begonnen en de zorgen op middelbare scholen nemen fors toe.

Als iedereen op school zich aan de maatregelen houdt – zoals het handen wassen, afstand houden en thuisblijven bij klachten – dan kan de onderwijssector dit volhouden, zei minister Arie Slob op de site van Het Parool van 15 oktober. Maar afstand houden in klassen van 30 leerlingen is een onmogelijke opgave.

Als je toch voor het onderwijs iets uit deze crisis wilt halen dan zou dat moeten zijn dat we allemaal, eindelijk, de noodzaak van kleinere klassen gaan begrijpen. De AOb heeft onlangs een actie gelanceerd: naar klassen van 21 leerlingen in het jaar 2025. Inderdaad: never waste a good crisis. Dus nog eens, ook voor de politici in Den Haag: kleinere klassen betekent heel simpel meer aandacht per leerling.

Wat levert dat allemaal op?

Meer steun voor leerlingen met een leerprobleem, zoals dyslexie, add en adhd; meer steun voor leerlingen met een leerachterstand; minder kans op afstromen: de leerling die begint op het gymnasium en drie jaar later zich door een vmbo-examen worstelt; meer kansen voor opstroom: de vmbo-leerling die hartstikke hard werkt en met wat meer aandacht heus die havo kan waarmaken; minder gedemotiveerde leerlingen; minder kans op uitval van docenten; meer mogelijkheden voor kwalitatief goede online lessen, indien nodig; een gezondere leefomgeving in de klas. En niet onbelangrijk: kleinere klassen zijn beter voor docenten.

Wij werken zelf overigens al heel lang met enorm veel plezier op een particuliere school. Want alle bovenstaande pluspunten van kleine klassen zijn bij ons dagelijkse onderwijspraktijk. Maar wij hebben van harte de petitie van de AOb ondertekend, omdat we door jarenlange ervaring overtuigd zijn van de noodzaak van kleinere klassen. Als na 2025 de klassen op middelbare scholen maximaal 21 leerlingen hebben, dan krijgen leerlingen meer aandacht en daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat.

Matty Brokking en Pepijn Kuizenga (directie Stichting De Nieuwe School), Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden