Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Led Zeppelin kan dus ook op fagot

PlusErik Voermans

Nooit gedacht dat ik op deze plek nog eens over Led Zeppelin zou schrijven. En zelfs over hun nummer Since I’ve Been Loving You, dat de allerindrukwekkendste langzame blues vind die ik ken. In mijn jeugd, die nu zo langzamerhand wel zijn einde begint te naderen, heb ik dat nummer ongetwijfeld vele honderden malen gedraaid, me gretig stortend op het spijkerbed van de onbereikbare liefde. Ik wil het er eigenlijk liever niet over hebben.

Led Zeppelin was een van de succesvolste rockbands van de jaren zeventig, die op hun platen uit vele vaatjes tapte, en even makkelijk bluesklassiekers speelde als harde gitaarrock en ingetogen folksongs. Het kwartet bestond uit vier uitzonderlijke talenten. Gitarist Jimmy Page bedacht tal van onsterfelijke riffs en Robert Plant was als zanger een tenor, die door zijn borst- en falsetregister te mengen met zijn zogeheten voix mixte, of voce mista, angstaanjagend hoog en luid kon zingen en dwars door de vervormde gitaarakkoorden kon snijden. Bassist John Paul Jones kende het geheim van De Juiste Bastoon (en bedacht de beroemde riff van Black Dog) en drummer John Bonham was de krachtige aanjager van de machine, die zijn kit kon laten dreunen als een buitenmodel dieselmotor.

De gedachte dat Since I’ve Been Loving You ooit nog eens door een klassieke ensemble zou kunnen worden gespeeld, inclusief die vuurspuwende gitaarpartijen van Page en de gierende uithalen van Plant, leek me net zo aannemelijk als een kat die uit zijn hoofd de verzamelde gedichten van Gerard Reve zou opzeggen.

Toch is dat wat fagottist Bram Sambeek, bassist Rick Stotijn en pianist Hans Eijsackers gaan doen. En afgaande op de versie die Van Sambeek al met een groter ensemble opnam (op Spotify te beluisteren), zou het resultaat nog weleens reusachtig kunnen meevallen.

Bram van Sambeek (fagot), Rick Stotijn (bas), Hans Eijsackers (piano) met werken van Led Zeppelin, Bottesini, Hindemith en Piazzolla, livestream vanuit het Muziekgebouw in de serie Up Close, 4 april, van 15 tot 16 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden