Lezersbrief

‘Laten we stoppen met de termen hoog- en laagopgeleid’

Laten we stoppen met het gebruik van termen hoogopgeleid en laagopgeleid en beginnen met kijken naar de manier waarop jongeren leren, betoogt Paroollezer en leraar basisonderwijs Sjoerd van den Berg.

Leerlingen van Scholengemeenschap De Rooi Pannen. De school gaat de studiekosten van leerlingen zelf betalen. De Rooi Pannen heeft ongeveer 8000 leerlingen op vmbo- en mbo-opleidingen in Eindhoven, Tilburg en Breda.Beeld ANP/GINOPRESS

Vorige week voerde ik met 26 kinderen en hun ouders adviesgesprekken. Elk jaar is het bijzonder om met kinderen te praten over hun ontwikkeling en de spannende volgende stap in hun jonge leven: op weg naar de middelbare school. 

In het nieuws wordt er van alles over geschreven. Het advies komt te vroeg, ouders voeren de druk te hoog op, leerlingen zouden te veel afstromen.

Jarenlang gebruikte ik twee oud-klasgenoten als voorbeeld om te duiden dat groep 8 niet het eindstation is. De een kreeg mavo-advies, ging daarna naar de havo en maakte twee rechtenstudies af. De ander startte op het vwo, wisselde van opleiding en werd schilder.

Met andere woorden: alles is nog mogelijk als je op de middelbare school zit. Totdat vorig jaar iemand zei dat ik met dat verhaal precies het denken bevestigde waar ik eigenlijk vanaf wilde.

Die spiegel zette mij tot nadenken. Wanneer ben je succesvol? Ik denk dat de vraag stellen eenvoudiger is dan het antwoord geven. Laat ik het toch weer met twee voorbeelden proberen. Je bent succesvol als je goed bent in wat je doet en daar energie uit haalt. Of dat nou schilder is, leerkracht, advocaat of financieel analist.

Je bent succesvol als je, op de momenten dat je echt invloed kunt uitoefenen op je eigen leven, dit dusdanig doet dat het bijdraagt aan je eigen geluk. Je hebt niet alles in de hand, maar als je de mogelijkheid krijgt om je leven vorm te geven zoals jij dat wilt dan moet je die met twee handen aanpakken.

Bij de uitzending van OP1 van 12 februari was Amy van der Ham te gast. Zij schreef een boek over het vmbo-imago en het najagen van je dromen. In de uitzending maakt ze duidelijk dat het vmbo niet gelijk staat aan minder kansen. Ze geeft aan dat ze daar wel degelijk op haar plek was binnen ons onderwijs­systeem. Dat je vooral moet kijken naar de manier waarop je leert en van daaruit kunt ontdekken waar je goed in bent en wat je wilt bereiken.

Wat een mooi uitgangspunt is dat voor docenten. Help de leerlingen bij dit proces en zorg dat ze ook daadwerkelijk invloed kunnen en willen uitoefenen op hun eigen ontwikkeling en in zichzelf geloven. En ouders zijn onmisbaar in de steun die ze daarin kunnen geven.

Laten we stoppen met het gebruik van termen als opstromen, afstromen, hoogopgeleid en laagopgeleid.

Mijn twee oud-klasgenoten hebben allebei een baan waar ze goed in zijn, vrienden om zich heen, een mooi huis en een prachtgezin. Dát noem ik succesvol.

Sjoerd van den Berg, leraar basis­onderwijs, Haarlem 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden