Art Rooijakkers en zijn twee dochtertjes.Beeld Artur Krynicki

Lalalalala – zingt het hologram in de concertzaal

PlusDe eeuw van mijn dochters

De tweeling Puk en Keesje, geboren in 2017, zijn kinderen van de 21ste eeuw. Wat houdt dat in en hoe ziet hun leven straks eruit? Vader Art Rooijakkers gaat op onderzoek uit. Vandaag: hoe luisteren mijn dochters naar muziek?

Hier volgt een bericht uit de prehistorie; ooit werkte ik achter de luisterbalie in een platenspeciaalzaak. Mijn leukste bijbaantje ooit. Maar inmiddels net zo achterhaald als voddenboer of turfsteker. Daarom een uitleg voor lezers onder de dertig: ooit bestond er geen internet, en dus ook geen streamingdienst als Spotify of Apple Music. Wanneer we muziek wilden horen, moesten we cd’tjes kopen, of nog langer geleden lp’s. Dus wilde je weten of het album dat je op het oog had je zuurverdiende geld waard was: ziedaar, de luisterbalie.

Hoe zal dat voor mijn dochters zijn, voor wie ik hoop dat muziek net zo’n uitlaatklep zal zijn als voor hun vader? Ik klop aan bij een plek die ik niet direct associeer met rock-’n-roll. De Rabobank. Specifieker, bij Chris Huls, lead van het Tech Lab dat voor de bank opkomende technologieën onderzoekt. “Dit is een simpele vraag met een complex antwoord. Aan de voorkant verandert niet zoveel, ze zullen gebruik maken van een streamingdienst. Maar machtige tussenpartijen als Spotify kunnen door blockchain hun monopolie verliezen.”

Om een ingewikkeld verhaal samen te vatten, dankzij blockchain – een administratienetwerk dat je met meerdere partijen deelt – kun je bijvoorbeeld per seconde dat je een nummer beluistert, betalen. “Ik zie één app voor me, daarmee luister je muziek, op de achtergrond schakelt dat met Spotify, Apple Music, nieuwe aanbieders. Die zullen meer gaan concurreren, waardoor hun winst naar beneden gaat en de winst voor artiesten juist omhoog.”

Dat mag ook best, want nu verdienen artiesten bar weinig aan een stream. Zo rekende zakenblad Quote uit dat een nummer van Boef gemiddeld 0,0072 euro per stream oplevert. Daarvan is 11 procent voor de artiest. Oftewel, Boef verdient tachtig cent per duizend streams. Zo zou een artiest gemiddeld ruim 4 miljoen streams per maand moeten hebben voor een minimumloon.

Geen wonder dus dat het merendeel zich voor hun inkomen richt op live optredens, de andere manier waarop ik hoop dat mijn dochters in de toekomst muziek gaan beluisteren.

Hoe optredens gaan veranderen weet Frank Satink. De programmeur van verschillende grote festivals als Dauwpop en Zwarte Cross denkt dat virtual reality steeds belangrijker wordt. Voor jong –‘ Kinderen van nu groeien ermee op en zullen later ook naar shows gaan van een virtualrealityster’– en oud: “Er zijn nu al shows op tour met hologrammen van Whitney Houston, Roy Orbison en Frank Zappa. Dat zal de komende jaren bij het ontvallen van rock-’n-rollgrootheden alleen maar meer worden. Mensen willen muziek van oude helden toch live blijven horen.”

Satink ziet de ticketprijzen de komende jaren verder stijgen. “De kosten voor grote shows die steeds spectaculairder worden zijn heftig, de gages blijven stijgen en je ziet dat mensen bereid zijn om veel te betalen voor een artiest. Vooralsnog is er geen grens gekomen aan de waarde van muziekbeleving.”

En dus zit er maar één ding op voor mijn dochters: een bijbaantje nemen wanneer ze oud genoeg zijn. Misschien wel achter de luisterbalie van een vinylwinkel. Dat is tegen die tijd hopelijk opnieuw retro.

Voor deze rubriek werkt Art Rooijakkers ­samen met studenten (Condor) van de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden