'Laat Schiphol geleidelijk verder groeien'

Rigide beperking van het aantal vluchten op Schiphol is kapitaalvernietiging, schrijft Paroolredacteur Herman Stil die de groei van de luchthaven al 25 jaar volgt, in een opiniestuk. 'Beter is het Schiphol geleidelijk verder te laten groeien.'

'Een einde aan het oeverloze overleg over groei en hinder van Schiphol is een goede zaak.' Beeld anp

Een einde aan het oeverloze overleg over groei en hinder van Schiphol, waarvoor luchthaventopman Jos Nijhuis deze week pleitte, is een goede zaak. Maar haal nu meteen eens door en stop de overlegdictatuur van Hans Alders.

Alders houdt de Nederlandse luchtvaart, bedrijven, politiek, belangengropen en omwonenden al tien jaar gevangen in een overlegcircus dat er vooral op is gericht de politiek welgevallige adviezen van Alders zelf cachet te geven.

Het vliegverkeer op Schiphol is in die tien jaar nog geen 7 procent gegroeid, en de 'overlast' (zover meetbaar) over het algemeen afgenomen. Niet dankzij 'Alders' overigens. Technologische innovatie maakt vliegtuigen minder verkwistend, minder milieu-onvriendelijk en minder luidruchtig.

Stevige aanval
Maar daarmee houdt 'Alders' geen rekening. Om onverenigbare uitersten - luchtvaartsector en economisch belang te verenigen heeft zijn overlegcircus een door de politiek omarmde slagboom aan Schiphol laten hangen. Bij een half miljoen vluchten valt de deur onverbiddelijk in het slot.

Maar die grens ligt eigenlijk veel lager; bij 470.000 vluchten ontstaat al een verkeersinfarct. Groeit Schiphol dit jaar net zo snel als in 2015, dan is die mijlpaal rond november in zicht.

Geen wonder dus dat Nijhuis aan de bel trekt met een, voor zijn doen, stevige aanval op het overlegcircus. Zonder namen te noemen overigens; maar het is wel duidelijk dat hij - naast alle politieke- en overheidslagen - doelt op het almaar uitdijende inspraakcircus dat onder sturing van Hans Alders al tien jaar lang de agenda bepaalt.

Hoge hoed
Het antwoord van de circusbaas was al even voorspelbaar; die doet er het zwijgen toe. Alders werkt - zoals altijd - in stilte aan alweer een nieuwe opzet van het overleg. Een beproefde strategie waarmee de PvdA-politicus al een aantal maal de levensduur van zijn levenswerk verlengde.

Onder Alders zijn er al heel wat konijnen uit de hoge hoed getoverd. Nog als minister van ruimtelijke ordening en milieu gaf hij in de jaren negentig mede de aanzet voor de idiote 'dubbeldoelstelling': het monsterverbond van de groeispurt van Schiphol tot 40 miljoen passagiers en afname van de geluidshinder.

Vanzelfsprekend kwam die dubbeldoelstelling - na jaren overleg en gemarchandeer - op papier precies uit. Maar mensen die onder de vliegroutes van de daardoor aangelegde Polderbaan (werktitel 'Milieubaan') wonen, weten wel beter.

Truc
Eenzelfde truc haalt Alders nu uit met Lelystad Airport. Het polderveld moet over twee jaar een deel van het 'niet-noodzakelijke' vliegverkeer van Schiphol overnemen. Dat leidt tot de export van uiteindelijk 40.000 vluchten, inclusief alle hinder die daarmee samenhangt, naar weer een heel nieuw deel van Nederland. Natuurlijk in slaap gesust in weer een nieuw bedje dat Alders voor zichzelf spreidt.

In Eindhoven weten ze er van mee te praten - of eigenlijk juist niet. Ook daar moet de luchthaven vluchten van Schiphol opvangen. Maar toen omwonenden en gemeenten zich bleven verzetten tegen zijn pogingen de Brabantse variant op de dubbeldoelstelling door te drukken, trok Alders zijn democratische masker af.

In zijn brief aan de Haagse politiek adviseerde hij de overlegpartners te negeren en alleen zíjn oplossing te volgen: Eindhoven Airport naar 43.000 vluchten laten groeien. Hij bleek later een compromisvoorstel van Brabantse gemeentes simpelweg te hebben genegeerd.

Nieuwe infrastructuur
Alders moet ook wel, om zijn almaar uitdijende toren van Babel overeind te houden. Om Schiphol op slot te kunnen gooien, moet vliegverkeer immers naar elders verhuizen. Dat de Brabanders volgens hem 'onvoldoende oog hebben voor nationale belangen' (dixit Alders) zegt alles. Hij moet in Brabant en Flevoland zien door te drukken wat hij voor Schiphol heeft bedacht.

Rigide beperking van het aantal vluchten op Schiphol is kapitaalvernietiging. In plaats van de bestaande infrastructuur slimmer te gebruiken, moet nu her en der voor honderden miljoenen euro's overlappende nieuwe infrastructuur worden aangelegd - allemaal door monopolist Schiphol beheerd.

Beter is het Schiphol geleidelijk verder te laten groeien, daarbij meer dan nu rekening te houden van de technologische vooruitgang in de luchtvaart, die almaar minder luidruchtige en minder milieu-onvriendelijke toestellen oplevert.

Wilt u reageren op dit opiniestuk? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.