Opinie

'Laat ons in de Entrepothaven roeien, peddelen en zwemmen'

'Blauw is groen' was de slogan toen de Entrepothaven werd ontwikkeld. Maar de schoonheid van het bassin wordt bedreigd, schrijven Piet van de Kar en Erik Zijlstra.

Het water is bedoeld als element van rust, ruimte en recreatie Beeld Peter Elenbaas

Is het normaal dat er in een binnentuin of plantsoen touringcars geparkeerd worden? Aangenomen dat het antwoord 'nee' is, waarom zou het dan wel normaal zijn dat er in ons waterpleintje passagiersboten geparkeerd worden? Is het normaal dat de bestuurscommissie hier in meerderheid voor stemt, terwijl de meerderheid van die commissie eigenlijk tegen is?

Eind jaren negentig is in het smalste deel van de Entrepothaven een ontwerp gerealiseerd waarbij het water werd geïntegreerd in de architectuur. Op, aan, in en boven het water zijn complexen gebouwd met een zeer groot aantal woningen.

Minstens vierhonderd woningen omsluiten nu een bassin dat slechts wordt doorsneden door de Borneosteiger. Het is van een betoverende schoonheid. Er zitten dan ook vaak mensen op de bankjes langs het water en het trekt veel toeristen.

Pianoligging
Langs de steiger liggen een paar historische passagiersboten van Amsterdam Boats. Die boten geven overlast door motorgeluid tot diep in de nacht en in de vroege ochtend in het weekend.

En nu heeft de stadsdeelvoorzitter bedacht dat die boten ook dwars op de steiger kunnen liggen - pianoligging in het jargon - zodat er nog meer boten bij kunnen: boten van 23 meter lang, terwijl het water hier 55 meter breed is.

Deze wijk is ontwikkeld onder Louis Genet, een van de PvdA-wethouders die stedenbouwkundig geschiedenis hebben geschreven. In plaats van plantsoenen en parken is het water bedoeld als element van rust, ruimte en recreatie. 'Blauw is groen' was de slogan.

En die opzet is geslaagd. De bewoners roeien, kanoën, peddelen en zwemmen er 's zomers op los. Waarom moet Amsterdam Boats dan op deze plek uitbreiden?

Erik Zijlstra, buurtbewoner Beeld -

Er zijn alleen maar argumenten tegen. Bovendien is er een alternatief: een haven met 87 ligplaatsen, in de Duivendrechtsevaart. De watervergunning is al verstrekt en het voorgenomen besluit voor de omgevingsvergunning is al gepubliceerd.

Genegeerd

Waarom wordt dit gebied niet gerespecteerd voor wat het is? Een woongebied. Als argeloze, gedupeerde bewoner ga je bij gebrek aan transparante antwoorden speculeren over de drijfveren van de bestuurders.

Was het toeval dat wethouder Van den Burg op 27 april 2015 twitterde: 'Ik hoop dat het een mooie vaartocht was op Amsterdam Boats' Bota Fogo. Het was ons weer een waar genoegen!' Wij kunnen slechts gissen, want onze vragen zijn niet beantwoord en onze argumenten zijn genegeerd.

Piet van de Kar, buurtbewoner Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.