Opinie

KLM-directeur: ‘Ons netwerk staat niet los van de economie’

Volgens KLM-directeur Pieter Cornelisse slaat econoom Walter Manshanden de plank mis met zijn Schipholrapport. Hij stelt dat elke econoom zou moeten inzien dat een goede verbinding economische meerwaarde heeft.

Elke bestemming van KLM, groot of klein, heeft toegevoegde waarde. Beeld SOPA Images/LightRocket via Getty

In een interview in Het Parool van 26 november beweert econoom Walter Manshanden tal van zaken over de waarde van het netwerk van KLM en Schiphol. In een rapport van zijn hand, dat is opgesteld in opdracht van de Koepel van Amsterdamse Schipholgroepen, komen die aannames eveneens terug.

Het zou Het Parool sieren meer achtergrondonderzoek te doen naar zulke uitlatingen voordat het dergelijke artikelen plaatst. Zo beweert Manshanden dat het netwerk van KLM en Schiphol geen grote relevantie heeft voor de Nederlandse economie omdat het grotendeels is gebaseerd op transferreizigers en ‘kleine ­steden’ zonder groot economisch belang voor Nederland.

De omvang van het wereldwijde netwerk van KLM houdt inderdaad geen stand zonder overstappende passagiers. Het merendeel van de bestemmingen is niet rendabel te vliegen zonder deze reizigers.

Het is echter niet zo dat het netwerk losstaat van de Nederlandse economie. De Nederlandse economie is van oudsher gebaseerd op handel en logistieke dienstverlening. Hier hoort een specifieke infrastructuur bij zoals die van de luchtvaartsector. De afgelopen jaren houdt de ontwikkeling van het netwerk van KLM gelijke tred met die van de Nederlandse economie.

Krakau

Volgens het rapport van Manshanden is het netwerk van KLM en Schiphol veel minder relevant, omdat dit vooral ‘kleine plaatsen’ met Nederland verbindt die minder economische waarde zouden hebben. In het artikel wordt Krakau als voorbeeld genoemd. Dat is zeker geen ‘kleine bestemming’. Het is een van de belangrijkste economische centra van Polen met ruim twee miljoen inwoners. Er zijn on­geveer 50 grote multinationals gevestigd, waaronder Shell en Philips.

Elke econoom zou moeten inzien dat een goede verbinding met zo’n belangrijk economisch centrum voor Nederland economische meerwaarde heeft. Bovendien gaat het om de onderlinge verbanden in het totale netwerk van KLM, waarbij elke bestemming – groot of klein– een toegevoegde waarde heeft. Daarmee wordt het vestigingsklimaat aan beide zijden gezond ontwikkeld.

Volgens Manshanden is de luchtvaart in Nederland veel minder waardevol dan wordt beweerd, omdat die voor 95 procent door lagekostentoerisme zou worden gedreven. Maar uit onderzoek van Schiphol naar het reismotief van passagiers blijkt dat minder dan de helft vliegt om met vakantie te gaan. Een derde reist om zakelijke redenen en 20 procent om familie te bezoeken.

Sabena

Daarmee vervalt ook de grond voor de eind­conclusie van Manshanden, dat Schiphol gemakkelijk kan worden ingekrompen zonder gevolgen voor de Nederlandse economie. Internationaal wetenschappelijk onderzoek, onder meer uitgevoerd door Renato Redondi van de Universiteit van Bergamo, wijst uit dat er een onlosmakelijk verband bestaat tussen het in verval raken van een hubnetwerk als dat van KLM en Schiphol en het verslechteren van het omliggende vestigingsklimaat.

Tot slot beweert Manshanden ten onrechte dat het faillissement van Sabena geen gevolgen heeft gehad voor de positie van Brussel en zijn luchthaven omdat het bijbehorende massa­ontslag niet is terug te vinden in de statistieken over de arbeidsmarkt van Brussel.

In die grafieken is wel degelijk te zien dat na het faillissement van Sabena in 2001 de werkloosheid steeg, voor heel België, maar zeker voor Brussel. Deze is pas onlangs weer gedaald naar het niveau van voor het faillissement.

Pieter Cornelisse, directeur luchthaven­strategie KLM.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden