Lezersbrief

‘Kleine ondernemers genieten geen enkel voordeel van Black Friday’

Helaas is het juist de groep kleine ondernemers die doorgaans geen enkel voordeel geniet van het koopfestijn Black Friday, schrijft Daan van Straten in deze ingezonden brief.

Enkele jaren geleden is de traditie van Black Friday ook naar Europa overgewaaid.Beeld Hollandse Hoogte / EPA

Het dagelijks leven wordt bijna geheel ontwricht, sociale isolatie is aan de orde van de dag en een kille leegte vult ons gemoed. Maar er gloort weer licht aan de horizon. Black Friday is daar. Een zogenaamd baken van vertier in deze onrustige tijd.

Lockdown of niet, (online)winkeliers kunnen er ook dit jaar niet omheen. Niet meedoen aan dit feest van de consumptiemaatschappij betekent welhaast het failliet voor de kleinere Nederlandse ondernemer.

Het ordinaire lokspel vindt zijn oorsprong in de zogenaamde bakermat van de burgermaatschappij: de Verenigde Staten. En dat mag geen verrassing heten. Al bijna een eeuw toeteren de grote franchiseketens aldaar krankzinnige reclamekreten in de oren van de tot weerloze productverbruiker verworden consument. Zoals dat vaker gaat met iets wat in Amerika een commercieel succes blijkt, is dat in het geval van Black Friday niet anders; het waait de oceaan over naar Europa.

Met even agressieve als verfoeilijke marketingcampagnes nemen giganten als Zalando, Amazon en Mediamarkt het voortouw tijdens de meerdaags durende #blackfridayfever. De middelgrote en kleinere ondernemers kunnen vervolgens niet achterblijven. Met teksten als ‘Wij trakteren op de beste aanbiedingen’, ‘Dit wil je!’, en het gebruik van veel benevelende en wazige Amerikaanse woorden als cybermania, worden de latente behoeftes van het consumentlammetje hevig bestierd.

Waar in 2016 nog maar 65 procent van de Nederlanders bekend was met Black Friday, blijkt uit onderzoek van Motivaction, is dat inmiddels opgelopen tot 96 procent. Van de 30 procent Nederlanders die iets gaat kopen, wordt verwacht dat ze gemiddeld 299 euro zullen uitgeven. Dit met name bij de grote bedrijven en online, blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Nu kan ik mij voorstellen dat kleine ondernemers wel een financieel succesje kunnen gebruiken om de pijn van de laatste maanden wat te verzachten. Helaas is het juist deze groep ondernemers die doorgaans geen enkel voordeel geniet van het koopfestijn. Het zijn vooral de grote winkelketens die profiteren. En die staan er over het algemeen niet om bekend zich enorm te bekommeren om maatschappij en milieu. Zij stellen al weken alles in werking om hun klanten te verlekkeren en op het moment suprême te kunnen leveren. Andere dan commerciële belangen worden bij dit alles schromelijk miskend.

Daan van Straten, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden