Lezersbrief

‘Kijkers draaien op voor reclameluwe omroep’

Paroollezer Cornelis Kok betoogt in deze lezersbrief dat een reclame stop tot 20.00 uur bij de publieke omroep ervoor zorgt dat de commerciële zenders meer reclame-inkomsten krijgen. “Wij, de kijkers, zullen uiteindelijk weer opdraaien voor dit cadeautje van Rutte aan De Mol en consorten.”

Wij, de kijkers, zullen uiteindelijk weer opdraaien voor dit cadeautje van Rutte aan De Mol en consorten. 

Tot 20.00 uur geen reclame meer op de televisie van de publieke omroep. Heerlijk, maar wacht eens even; dit komt uit de koker van een rechtsgeoriënteerd kabinet dat graag cadeautjes aan het bedrijfsleven geeft.

Even op kauwen: geen reclame tot acht uur ’s avonds. Dat betekent dat tot dat tijdstip van de dag de vraag naar reclametijd bij de commerciële jongens toeneemt. Aha: dat betekent door de toenemende vraag naar reclametijd op onder andere primetime dus meer reclame-inkomsten voor de commerciëlen, misschien zelfs met prijsverhogingen! En dat gratis?

Wie heeft zich daarvoor sterk gemaakt bij Sint Rutte? Als ik Kamerlid was, zou ik hier alleen akkoord mee gaan als daar een compensatie tegenover staat via een verhoging van de licentiegelden voor de commerciële omroep. En dat extra geld moet dan wel een geoormerkte bestemming, de publieke omroep, krijgen. Maar ik vrees dat het anders gaat.

Wat is dan het einde van dit liedje? Tja, de publieke omroep moet ergens van betaald worden. Op termijn betekent dat dus vermoedelijk herinvoering van het kijk-en luistergeld. Wij, de kijkers, zullen uiteindelijk weer opdraaien voor dit cadeautje van Rutte aan De Mol en consorten. Zoals met alle cadeautjes van dit kabinet. Je gaat het pas zien als je het doorhebt, om met Johan te spreken.

Cornelis Kok, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden