Plus Column

'Jeroen, blijf gewoon staan voor je eigenzinnigheid'

Johan Fretz Beeld Artur Krynicki

Vorige week zaterdag stond er een fascinerend interview met Jeroen van Koningsbrugge in de Volkskrant, afgenomen door Nathalie Huigsloot. Hierin liet Van Koningsbrugge zich lekker gaan. Ook wel eens prettig voor ons, de zaterdagkrantliefhebbers, die in diepte-interviews met BN'ers doorgaans vooral veel geveinsde openheid krijgen voorgeschoteld.

Dat Xenosgelul over geluk, dat niet in grote, maar in kleine dingen zou zitten, zeg maar: in het uitblazen van een paardenbloem. Meestal wel een paardenbloem die gestationeerd is in de achtertuin van een Blaricumse villa, maar toch: klein geluk.

Nee, zo niet bij Van Koningsbrugge. Wij kregen hier de hele Jeroen, open en bloot. Figuurlijk bloot, al valt niet uit te sluiten dat Huigsloot de geïnterviewde ervoor heeft moeten behoeden op de foto te gaan in adamskostuum, met twee gevriesdroogde frambozen en een schuimkroon van het Amerikaanse vrijheidsbeeld.

Wij kenden Jeroen van Koningsbrugge als de veelzijdige komiek, acteur, zanger, die ons leven op een gegeven moment zo vaak binnenwandelde dat wij begonnen te vermoeden dat hij eigenlijk Jeroen Krabbé was. Maar in het intrigerende vraaggesprek maakte Jeroen - wij mogen hem nu gerust slechts nog bij de voornaam noemen, zo dichtbij als hij kwam - ons deelgenoot van zijn rijke binnenwereld.

Van zijn drang om de zee in te duiken, wanneer daar een hulpeloze sterveling in ligt te verzuipen. Van zijn inzichten over 11 september. Maar bovenal van zijn leven als prepper, die zich vol overgave voorbereidt op het einde van de wereld. Nederland proestte het uit. Dit was na Tom Cruise, die op de bank van Oprah sprong, misschien wel de grootste openbaring van de verwoestende effecten van roem.

Maar gelukkig voor Jeroen werd het deze week allemaal 'opgehelderd'. In klaar daglicht voltrok zich een bizar pr-toneelstukje. Waar wij hier getuige van waren, was ouderwetse Hilversumse paniek. Niet om het einde van de wereld, maar het einde van het onbesmette imago van een BN'er.

Prompt werden alle referenties aan het interview van de socialemediakanalen van Jeroen verwijderd. En plots gooide de bevriende filmproducent en de bevriende, beroemde televisiepresentator er een persbericht uit: er komt een serie van Jeroen en buddy Beau van Erven Dorens over... jawel, het einde van de wereld.

Ach: het geraaskal was dus een publiciteitsstunt geweest en wij, stommelingen, waren erin getrapt. Beau deed er in RTL Boulevard nog een schepje bovenop door te suggereren dat het allemaal aan Huigsloot lag, die stukken uit het interview zou hebben weggelaten, waardoor het leek alsof Jeroen gek was.

Ik vermoed dat Jeroen alleen maar heel dankbaar moet zijn met alles wat Huigsloot uit dit interview heeft weggelaten. En bovenal denk ik dat je, wanneer je denkt dat wij debiel genoeg zijn om in je opzichtige imagoreddingspoging te trappen, tenminste een vent moet zijn en niet een van de beste interviewers van Nederland voor de bus moet gooien.

En sowieso, Jeroen: blijf gewoon staan voor je eigenzinnigheid, al valt de hele wereld over je heen. Wat kan jou dat nou schelen? Je hebt jezelf allang bewezen. Als straks onverhoeds de pleuris uitbreekt, zit jij er toch maar mooi warmpjes bij, ergens in een blokhut, met gevriesdroogde quinoa voor een kwarteeuw en een homeopathische EHBO-box.

Terwijl wij, degenen die om je profetie hebben moeten lachen, in het Zwarte Gat worden gesleurd, leef jij voort. Want daar gaat het om, Jeroen: jij zult voortleven.

Johan Fretz is schrijver en theatermaker. Hij heeft een wekelijkse column in de krant.

Reageren? j.fretz@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden