Opinie

Is een zwarte of witte school zo erg?

De overheid moet voorzichtig zijn met bestrijden van witte en zwarte scholen, schrijft VVD-raadslid Werner Toonk. Het debat hierover wordt overheerst door linkse dogma's.

Leerlingen van een Amsterdamse school voeren in 2015 actie om meer witte kinderen te werven Beeld ANP

Het Amsterdamse onderwijs is te gesegregeerd. Dat beweren ­althans linkse politici. Volgens hen zijn scholen te wit, of te zwart, hoewel die terminologie ­eigenlijk niet mag. Het moet gaan over kansarme of kansrijke kinderen, of nee, beter is het om het te hebben over het opleidingsniveau van de ouders. Daar mag je dan weer wel de etnische achtergrond bij betrekken.

Dat is ook hoe het Stadsgesprek onlangs in De Balie over onderwijssegregatie begon. Hoe erg is segregatie? Als het ligt aan de onderwijswoordvoerder van GroenLinks in de gemeenteraad, is het zó erg dat de overheid de keuzevrijheid van ouders mag inperken. Gelukkig zit deze partij in Amsterdam in de oppositie. De VVD wil dat ouders zo veel mogelijk zelf kiezen naar welke school ze hun kind sturen.

Moet de overheid bijsturen?
Uit de diversiteitscijfers van de gemeente blijkt onder meer dat Amsterdamse kinderen met Surinaamse achtergrond relatief vaak bij elkaar op school zitten. Hoe erg is dat? Mensen zoeken vaak groepen op waarbij ze zich thuis voelen. Is het aan de overheid om dan bij te sturen? Als het aan de VVD ligt niet. De overheid moet erop toezien dat er goed onderwijs wordt gegeven, met gelijke kansen en keuzeruimte.

Slechts 18 procent van de kinderen zou volgens GroenLinks op een gemengde school zitten. Dat wil zeggen een school waarin de mengverhouding zo ongeveer in het midden zit. In de praktijk is 96 procent van alle Amsterdamse scholen al gemengd.

Wat storend is, is dat precies gemengd wordt beschouwd als goed, en minder gemengd als fout. Waar aan voorbij wordt gegaan, is dat een school die wat samenstelling betreft wellicht (perfect) gemengd is, nog lang geen gemengde school is.

Ook hier komt segregatie voor. Ook op deze scholen spelen kinderen vaak met kinderen van dezelfde etniciteit, en staan groepjes ouders op etnische afkomst gesorteerd op het schoolplein, of spreken ze in het schoolgebouw hun moedertaal met elkaar en hun kinderen, vaak omdat ze de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn.

Ik vraag me af in hoeverre zo'n 'perfect' gemengde school écht bijdraagt aan integratie. Wat ik zeker weet, is dat dergelijke verschillen wel kunnen leiden tot onnodig gedoe in de klas, wat afleidt van het geven van goed onderwijs. Moet je dan als overheid niets doen tegen segregatie? Nee, dat is te makkelijk.

In gesprek
Als er compleet witte of zwarte scholen staan in wijken die gemengd zijn, is het goed om als overheid het gesprek aan te gaan, om te zien in hoeverre die situatie aansluit bij de behoefte van ouders en hun kinderen in die buurt. Als een groep ouders daar graag verandering in aanbrengt, kan de overheid dat faciliteren. Dat doen we in Amsterdam, met hier en daar goede resultaten.

Werner Toonk is gemeenteraadslid en woordvoerder onderwijs voor de VVD in Amsterdam Beeld Jan van Breda

Tegelijkertijd moeten we accepteren dat onze samenleving minder maakbaar is dan sommigen willen. Alleen al in Amsterdam gaan meer dan 3000 kinderen naar een islamitische basisschool. Hoe zit het daar met integratie? Dit betreft circa een derde van alle kinderen die op een school zitten waar meer dan 80 procent van alle ouders een niet-westerse achtergrond heeft.

Hoe wil je segregatie bestrijden, zolang dergelijke scholen blijven bestaan? En hoe erg is het dat die scholen überhaupt bestaan, of dragen ze juist bij aan de keuzevrijheid? Anderzijds kunnen we ons afvragen of het echt kwaad kan dat er een beperkt aantal scholen is met overwegend witte kinderen van hoogopgeleide ouders. Worden die kinderen niet goed voorbereid op een kleurrijke maatschappij?

Wat bij het debat over segregatie te weinig aandacht krijgt, ook in het Stadsgesprek, is waar het echt om gaat: alle ouders willen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen en bovenal gelukkig zijn, of dat nu op een gesegregeerde, een witte of een zwarte school is.

Het zou zomaar kunnen dat kinderen op scholen die minder gemengd zijn, een gelukkigere schooltijd hebben dan kinderen op gemengdere scholen. Ik vond het een goede suggestie uit het publiek dat te onderzoeken. Wellicht dat het helpt meer tegengas te geven tegen de linkse dogma's die dit debat overheersen.

Lees ook: Ouders blijven de wijk uit fietsen naar een witte school

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden