Opinie

'Inkrimping Waterlooplein houdt elke verandering tegen'

De inkrimping van het Waterlooplein betekent dat 200 à 300 man hun plaats verliezen, schrijft Ruud Vrugt. Er dreigt iets onomkeerbaars te gebeuren.

Tweedehandsmarkten hebben nog altijd bestaansrecht, ondanks internet Beeld Rink Hof

Sinds een jaar sta ik op het Waterlooplein en ik verkoop daar lp's en curiosa. In december 2016 verscheen in Het Parool het bericht dat de gemeente het Waterlooplein wil veranderen. Ze vindt de gemiddelde bezettingsgraad van het plein, 60 procent, te laag. In de praktijk betekent dit in de winter, bij wind en regen, 30 procent, en in de zomer 100 procent.

Voorts, bleek tijdens een informatieavond, vindt de gemeente het 'een troep'. Roeland Rengelink, lid van het dagelijks bestuur in
Centrum: "Ik schaam me de ogen uit mijn hoofd als ik over het plein loop." Ook vindt de gemeente het onderhoud van het plein, waar zij overigens zelf verantwoordelijk voor is, beneden de maat.

Inkrimpen en een binnenmarkt
De gemeente wil een stadsplein creëren waar de markt overdag 'te gast' is. Ze wil de Stopera gedeeltelijk openbreken voor horeca die ook
's avonds open is. In de Stopera komt verder een binnenmarkt met lokale producten.

De buitenmarkt moet ruim 60 procent inkrimpen. Ook wil de gemeente de opslag/winkelboxen weghalen, en mogen er geen auto's meer achter de kramen staan. Vertegenwoordigers van het Waterlooplein zijn sinds 2011 in gesprek met de gemeente om het plein te verbeteren, om nu plotseling op de informatieavond te vernemen dat de gemeente iets heel anders wil doen.

Inkrimpen betekent dat 200 à 300 man hun plaats verliezen. Volgens een nieuw systeem: wie het afgelopen jaar niet drie dagen per week heeft gestaan, valt af. De bestaande landelijke regel, minstens vier keer per jaar staan, vervalt ineens. Achteraf regels veranderen is onbetrouwbaar bestuur.

Veel gedupeerden
Voorbeeld: mijn tweedehands spullen kan ik niet in een groothandel kopen. Deze moet ik zoeken, sorteren en prijzen. Dit kost drie dagen in de week, dagen dat ik niet op de markt kan staan. Sommige mensen staan bijna dagelijks op de markt en deze circa honderd mensen mogen vooralsnog blijven, maar er zijn dus ook veel gedupeerden: zowel oudgedienden als nieuwkomers.

Deze inkrimping houdt elke verandering of verjonging van de markt tegen. Nieuw­komers zullen niet meer kunnen meeloten.

Tweedehandsmarkten hebben nog altijd bestaansrecht, ondanks internet. In het tv-programma Andere Tijden was onlangs te zien dat het plein een waardevol stukje traditie is, dat de tand des tijds doorstaat. Helaas dreigt er nu toch iets onomkeerbaars te gebeuren.

Ruud Vrugt, marktkoopman Beeld -

Wie zocht er niet in zijn jeugd of studententijd spullen op het plein omdat ze goedkoper en origineler waren dan spullen uit de winkel? Ook veel mensen uit de interieur- en modewereld, kunstenaars en schrijvers komen er om inspiratie en kennis op te doen. Je maakt soms een wereldreis op het plein, van Afrikaans antiek naar Thais design.

Exclusieve markt
Wat wil de gemeente eigenlijk? Ogenschijnlijk wordt het plein verbeterd door een uitbreiding met een binnenmarkt in de Stopera. Maar het is eigenlijk andersom. De gemeente gaat de Stopera exploiteren door dure vierkante meters te verhuren aan exclusieve markt en horeca, en wil het plein aanharken, zodat mensen vanachter hun latte macchiato uitkijken op een stadsplein.

Opslagboxen passen daar niet in, ook auto's zijn een doorn in het oog - hierbij wordt voorbijgegaan aan de noodzaak voor marktmensen om hun spullen bij hun kraam te krijgen.

Wie heeft een nieuw stadsplein nodig? De toeristen? De Amsterdammers? Die zijn allemaal meer gebaat bij een uniek Waterlooplein dan bij het zoveelste uitgaansplein. De omwonenden? Die zitten ook niet te wachten op een druk plein 's avonds.

Waarom niet het Waterlooplein opknappen, met stallen zoals voor station Termini in Rome, die ook gesloten mooi zijn. Nieuwe bankjes, ­bomen en mooie verlichting en het ziet er al beter uit. Daarvoor hoeft niet het grootste deel van de markt te verdwijnen.

Dit gaat alle Amsterdammers aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden