Lezersbrief

‘Infrastructuur moet beter, want stad kan niet zonder zware vrachtwagens’

Walther Ploos van Amstel betoogt dat Amsterdam moet investeren in een stevige binnenstedelijke infrastructuur. ‘Die investeringen betalen zich misschien wel snel terug, omdat er minder vrachtbewegingen nodig zijn.’

Prinsengracht. Beeld Lin Woldendorp

Amsterdam maakt zich zorgen over bruggen en kademuren die het niet meer houden. De onderhouds- en renovatiekosten van de infrastructuur lopen gierend uit de klauwen onder al het zware verkeer. Amsterdam wil de binnenstad afsluiten voor vrachtwagens die meer dan 7,5 ton wegen. Daarover maken de Amsterdamse bouwers zich weer zorgen. Zware vrachtwagens zijn goed voor 20 procent van de vrachtbewegingen in de stad. Maar die vrachtwagens zorgen wel voor meer dan 80 procent van al het vervoerd volume en gewicht. Ze zitten ook allemaal goed tot aan de nok vol met leveringen voor de horeca, winkels en bouw en met afval.

Voor de bouw zijn enorme hoeveelheden zand, straatstenen, riool­pijpen en beton nodig. De 7,5 ton­zone zou betekenen dat er 4 tot zelfs 8 keer zoveel bouwvrachtwagens de stad in moeten. Bouwen van woningen en infrastructuur wordt dan veel duurder, zo’n 10 tot 15 procent.

De helft van het bouwlogistieke volu­me is voor onderhoud en aanleg van publieke infrastructuur: vrachtwagens zand, beton, stenen, riool. Moeten we dan stoppen met onderhoud aan fietspaden, verbeteren van de riolering, aanleg van openbaar vervoer en fietsparkeerkelders?

Natuurlijk mag het zware verkeer niet leiden tot schade aan de stad. Onze oude binnenstad is niet gebouwd voor die zware vrachtwagens. Maar we kunnen er ook voor kiezen om te investeren in een stevige binnenstedelijke infrastructuur, die ­ietsje meer kan hebben.

Die investeringen betalen zich misschien wel snel terug, omdat er minder vrachtbewegingen nodig zijn. Met monitoring van de infrastructuur kunnen voorkeursroutes worden bepaald die minder schade­gevoelig en veiliger zijn.

Helaas ligt het Amsterdamse beleid voor goederenvervoer over water voor pampus. Daar ligt een sleutel voor slimmere bouwlogistiek.

Amsterdam kan echt niet zonder zware vrachtwagens. Het probleem is ook zeker niet alleen het probleem van het bedrijfsleven, maar van ons allemaal. Dat gesprek moet we samen voeren, bouwbedrijven en de gemeente. Anders komen de bouw van nieuwe woningen en het onderhoud van de stad krakend tot stilstand.

Walther Ploos van Amstel, lector ­Citylogistiek aan de HvA, voorzitter Wijkoverleg de Oude Binnenstad

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden