Opinie

'Ik wil met mijn rolstoel over de brug naar Eye'

Menno Heeresma begrijpt niets van de weerstand tegen de bruggen over het IJ. Zelfs bij regen en storm zou hij liever de brug nemen dan door een tunnel te gaan.

Een brug over het IJ, getekend door bureau CIIID Beeld Cees van Giessen/CIIID

Ik was onlangs voor het eerst in twee jaar weer eens aan het IJ in Amsterdam. Ik woon er vlakbij maar door ­fysieke complicaties als gevolg van de ziekte ALS was ik geruime tijd niet naar buiten geweest.

Het was een schitterende dag en samen met twee van mijn verzorgers ging ik 'lopend' (ik zit roerloos in een elektrische rolstoel met een beademingsapparaat) van mijn huis bij de Muiderpoort naar Eye, het filmmuseum aan de ­noordelijke oever van het IJ. Verrukkelijk! Het is echt een genot om alle ontwikkelingen daar te zien.

Het Centraal Station is prachtig geworden en Noord is fascinerend, maar het is hoognodig dat de bruggen over het IJ er komen. Het capaciteitstekort van de ponten zal alleen maar toenemen naarmate de geplande woningbouw in Noord toeneemt.

Unheimisch
De 'sprong over het IJ' zoals voorgesteld door het gemeentebestuur voorziet in de bouw van twee bruggen, grotere ponten en een extra metrostation voor de Noord/Zuidlijn.

De bruggen stuiten op verzet van een kongsi van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de binnenvaartsector en de Amsterdamse ondernemers. Ook het havenbedrijf keert zich tegen de bruggen.

Iedereen is het erover eens dat de oeververbindingen beter en uitgebreid moeten worden.

De kongsi wil in plaats van bruggen echter ­tunnels. Een tunnel is volgens het gemeente­bestuur echter eng voor veel mensen, vooral 's avonds en 's nachts.

Daar kan ik me alles bij voorstellen. Zonder bescherming van de snelheid en het blik van een auto is rijden door zo'n tunnel bepaald unheimisch, zelfs over­-dag. Ik zou honderd maal liever de brug nemen, zelfs bij regen en storm.

Vier opgestapelde containers
Wat zijn de argumenten tegen de bruggen? Ze moeten een doorvaarthoogte van 10 meter hebben om schepen met vier opgestapelde containers doorgang te bieden. Dat is een eis van het ministerie van Infrastructuur. Daarmee zouden de bruggen te hoog worden voor fietsers.

Minister Melanie Schultz van Haegen vergelijkt de gewraakte bruggen zelfs met de Mont Ventoux. De Erasmusbrug in Rotterdam heeft een doorvaarthoogte van 12,5 meter en toen ik enige jaren in Rotterdam woonde, heeft het mij nooit moeite gekost om daartegenop te fietsen.

Een argument van de binnenvaart is dat ­ondanks de geëiste doorvaarthoogte de bruggen een belemmering zijn voor de scheepvaart en zelfs een veiligheidsrisico. Ik begrijp daar niets van. In Rotterdam wordt de scheepvaart op de Nieuwe Maas bij mijn weten niet belemmerd door de Van Brienenoordbrug, de Willemsbrug en de Erasmusbrug. Een beetje schipper stuurt moeiteloos langs de pijlers van de bruggen. Anders moet hij een ander vak ­kiezen.

Menno Heeresma. Tot 2010 advocaat in ­Amsterdam. In dat jaar kreeg hij de diagnose ALS, een progressieve spierziekte Beeld -

Het laatste argument tegen de bruggen betreft de cruiseschepen, in het bijzonder de monsterlijk grote zeecruiseschepen die nu nog midden in de stad kunnen afmeren aan de Oostelijke Handelskade bij de Passenger Terminal Amsterdam. Dat zou door de bruggen wellicht onmogelijk worden.

Directeur René Kouwenberg van PTA vorig jaar in Het Parool: "Zo'n prachtig gebouw. Een heel duur gebouw," en: "Wat moeten we er dan in doen? Kinderopvang?"

Loze hyperbolen
Ondernemers en VVD-bewindslieden gebruiken soortgelijke loze hyperbolen. Volgens mij behelpen mensen zich daarmee als ze geen argumenten hebben, als hun argumenten onvoldoende zwaarwegend zijn of als hun argumenten betrekking hebben op belangen die ze niet durven uit te spreken.

Hoe dan ook, het economisch belang verbonden aan de PTA aan de Oostelijke Handelskade in plaats van in het westelijk havengebied staat in geen verhouding met een goede ontsluiting van 'booming' Noord.

Welke belangen het ministerie van Infra­structuur dient, is mij een raadsel. In ieder ­geval hoop ik nog mee te maken dat ik in mijn elektrische rolstoel over een van de bruggen naar Eye, Noorderlicht of een van de andere aantrekkelijke locaties in het vroeger zo onaantrekkelijke Noord kan rijden.

Lees al het nieuws over de sprong over het IJ.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden