PlusColumn

Ik ben een beetje verliefd op haar, net zoals ik verliefd ben op hiphop

Massih HutakBeeld Robin de Puy

De Nederlandse hiphop mag wat mij betreft op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Het is een van de mooiste dingen die ons land, die de wereld ooit heeft voortgebracht. Het is een van de laatste dingen die ons nog verbindt, ongeacht leeftijd, geslacht en/of gender.

En om maar meteen een bold statement te maken: misschien is hiphop, in onze geglobaliseerde wereld waar grenzen en drempels eigenlijk niet meer bestaan, wereldwijd (maar vooral in Nederland) de enige dominante cultuur die er nog is. Laten we daarom aan de vooravond van 2018 stellen dat onze zogenaamde joods-christelijke traditie officieel passé is en dat onze enige vaderlandse trots, traditie en identiteit hiphop is. Bam.

Het lang door mannen gedomineerde genre wordt nu ook in ons eigen land langzaam maar zeker steeds meer bepaald door de dames. En dat is heel goed nieuws. Neem Latifah, die met haar verhalende en catchy melodieuze liedjes miljoenen jongeren weet te bereiken.

Neem de piepjonge Zoë-Jadha die met haar eigenwijze en technische teksten meteen de nieuwe toon bepaalt van de toekomst en eveneens een grote groep jongeren in het hele land bereikt. Het zijn sterke, intelligente en zeer getalenteerde jonge vrouwen, die meedogenloos hun plan trekken en weinig ontzag hebben voor de ­clichés van het genre.

Maar mijn hart klopt toch op een speciale manier iets sneller bij de artiest en jonge ondernemer Des Balentien. Naast rapper en performer is zij ook nog opiniemaker, vlogger en de baas van een eigen, kort geleden opgericht label, Scan Music. Net als bij haar bedrijf You Gotta Believe begeleidt en faciliteert Balentien met Scan Music jonge mensen in hun talentontwikkeling en in het creëren van kansen.

Ze biedt ze studiotijd, professionalisering van hun ideeën en publicatie van kwalitatieve eindproducten op een moderne manier. Zo huurde ze van de zomer een huis in Spanje, waar haar hele team ongestoord kon werken aan hun eerste gezamenlijke project en waar ook bij alle nummers een aparte videoclip werd geschoten.

Balentien doet alles op eigen kracht en brengt alles uit in eigen beheer. Ze laat zich niet intimideren door competitie en knalt dwars door alle concurrentie heen. Met haar 'fok wachten, do it yourself'-mentaliteit is zij de belichaming van alles wat het genre goed maakt. Met haar hoge focus en gedrevenheid brengt ze menige man in verlegenheid. En ja, ik ben een beetje verliefd op haar. Net zoals ik verliefd ben op hiphop. Des Balentien ís hiphop.

Het huishouden en het milieu waar ze vandaan komt, gaven haar op z'n zachtst gezegd een valse start. Maar ik ken niemand die negativisme, tegenslagen en een kansarme situatie heeft weten te ­vertalen naar zulk positivisme, perspectief en een jaloersmakende zelfstandigheid.

Dat zelfvertrouwen en die levenservaring hoor je ook terug in haar opzwepende en energieke liedjes. Als Des Balentien is waar hiphop, waar Nederland naar toe gaat, dan heb ik alle hoop en vertrouwen in de toekomst. En oh ja, ze komt uit Noord. Bam.

Rapper en schrijver Massih Hutak (25) schrijft elk weekend een column voor Het Parool. Reageren? m.hutak@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden