opinie

'Hou Nieuw-West groen en bereikbaar'

Ondanks de omvang en drukte van stadsdeel Nieuw-West krimpt het openbaar vervoersaanbod en verandert er groen in een strook asfalt. Ongelofelijk dom, schrijft bestuurscommissielid Münire Manisa (PvdA) in een opiniestuk.

'Wij vinden het onacceptabel dat wijken in Nieuw-West steeds vaker worden getroffen door beperkingen in het openbaar vervoer' Beeld Floris Lok

Met ongeveer 148.000 bewoners is stadsdeel Nieuw-West het stadsdeel met de meeste Amsterdammers en groter dan bijvoorbeeld Maastricht. Met ongeveer 149 nationaliteiten is het ook de wereld in het klein. Een prachtig stadsdeel om te wonen, werken, studeren en te recreëren.

Althans, als dat even mag van het GVB en het stadsbestuur. Mag het?
Ondanks de omvang en drukte van dit stadsdeel staan bewoners en bezoekers steeds vaker in de kou vanwege het krimpende openbaar vervoersaanbod. De bewoners van de wijk Eendracht moesten in 2015 al het onderspit delven omdat de lus van bus 21 eruit werd gehaald.

Snelle buslijn
De wijk moet het sinds 2015 zonder openbaar vervoer doen en geen haan bij het GVB die ernaar kraait. Schandalig en ver onder de maat.
Nu is Nieuw-Sloten aan de beurt. Besloten is een snelle buslijn in het leven te roepen, zodat de reistijd voor gebruikers van het openbaar vervoer afneemt. Het moet straks dertig minuten duren om van station Sloterdijk naar Schiphol te reizen. Prima idee, doen!

Het addertje onder het gras is echter dat bushaltes vervallen, waaronder ook een bushalte in Nieuw-Sloten. Het gevolg daarvan is dat de afstand tot een bushalte straks hemelsbreed achthonderd meter wordt. Voor ouderen is dat haast onmogelijk te lopen.

Het idee om de groene middenberm op de Anderlechtlaan om te toveren in een strook asfalt is ongelofelijk dom. De berm met ongeveer zestig bomen schetst het typische karakter van Nieuw-Sloten; groen, ruim en open. Daarmee is zij ook het visitekaartje van de wijk; mensen die de wijk in komen zien eerst de middenberm en worden groen verwelkomd.

Totaal onredelijk
Het karakter van de wijk moet ruimte maken voor een paar seconden reistijdwinst. Totaal onredelijk dat iemand dit heeft kunnen bedenken.
De Partij van de Arbeid in Nieuw-West zal vandaag in de bestuurscommissie aandacht vragen voor de signalen van bezorgde bewoners. Wij vinden het onacceptabel dat wijken in Nieuw-West steeds vaker worden getroffen door beperkingen in het openbaar vervoer.

Bovendien zullen er in 2025 zo'n 23 miljoen toeristen naar Amsterdam komen, waardoor het steeds drukker wordt in de stad. Volgens cijfers was Nieuw-West koploper in Amsterdam met in 2015 meer dan driehonderd evenementen. Het belang van goed openbaar vervoer wordt steeds groter.
Onze inwoners, ondernemers en bezoekers verdienen het dan ook om bereikbaar te zijn en te blijven. Mag dat?

Wilt u reageren op dit opiniestuk? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Münire Manisa

is bestuurscommissielid voor de PvdA Nieuw-West
Beeld /
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden