Opinie

'Hoe meer ponten op het IJ, hoe beter'

De discussie over bruggen over het IJ moet niet over iconen gaan, maar over de vraag of er een toekomstig vervoersprobleem mee wordt ­opgelost, schrijft oud-wethouder ­Ruimtelijke Ordening Duco Stadig donderdag.

Rond CS is de vervoersvraag het grootst, maar daar is geen ruimte voor een brug Beeld ANP

Want het gaat om een grote investering van publiek geld. Vanaf het Azartplein loopt een matig bezet pontje naar Noord. Dat door een brug vervangen heeft geen zin. Meer vervoersvraag is te verwachten als iets westelijker de Jan Schaeferbrug naar Noord wordt doorgetrokken.

Dat nieuwe gedeelte moet vanwege de staandemastroute wél open kunnen. Discussie komt er dan of deze verbinding ook voor auto's (en bussen) zal zijn. Prioriteit heeft deze brug vervoerskundig echter niet.

Meepraten? Dat kan onder dit artikel of op Facebook (link).

Rond CS is de vervoersvraag het grootst, maar daar is geen ruimte voor een brug; er is geen ruimte voor landhoofden en opritten. Er is wél ruimte voor een fiets/voetgangers­tunnel, met roltrappen à la de Maastunnel in Rotterdam.

Zo'n tunnel kan met ­afzinkcaissons worden gemaakt en hoeft niet extreem duur te zijn. Minder duur althans dan een westelijker gelegen, veel minder nuttige brug zou zijn. Er zijn zowel aan de noord- als zuidkant diverse plaatsen waar die roltrappen kunnen komen.

Dus ben ik het eens met Freek Kluen in Het Parool van dinsdag: begin met een centrale tunnel én breid het aanbod van ponten uit.

Hoe meer ponten, hoe beter. Anders dan Kluen zie ik dit niet als noodgreep, maar als ­intelligente strategie.

Duco Stadig, oud-wethouder ­Ruimtelijke Ordening

Zie ook: Hoe steken we in de toekomst het IJ over? Dit zijn de opties en dit archiefverhaal: Eerste idee voor IJ-brug in 1839: 'Zal de hoofdstad tot sieraad strekken'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden