Han Lips

Hoe Mano Bouzamour een beroemd schrijver werd

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Mano Bouzamour: De Belofte.

Mano Bouzamour: De Belofte Beeld NPO 2

Als een natuurfilmer die in het struikgewas ligt te wachten tot de moedergiraffe eindelijk geboorte wil geven aan haar eerste kind, zo geduldig volgde documentairemaker Roy Dames de afgelopen jaren de aanvankelijk nog volstrekt onbekende Mano Bouzamour tijdens diens inspanningen de beroemde schrijver van een bestseller te worden.

Vanzelf ging dat niet, maakte de documentaire De Belofte duidelijk. De eerste uitgever wees het eerste manuscript af als onrijp en adviseerde er nog eens flink aan te werken.

Bouzamour haalde diep adem, noemde de redacteur die hij eerder had omschreven als zijn steun en toeverlaat nu een kutkrokodil en vond nieuw onderdak in het huis van uitgever Mai Spijkers.

Een grotere hobbel was de reactie binnen de familie van Bouzamour. Hoewel zijn ouders het boek niet konden lezen, hoorden zij hun omgeving schande spreken over de seksueel getinte passages in de roman.

De ouders verbraken het contact met de schrijver en zetten voor de zekerheid een nieuw slot op de deur.

Een ongelukkige schrijver is een gelukkige documentairemaker. Helaas was het Dames niet gelukt de ouders te spreken te krijgen, of andere tegenstanders van het boek.

In plaats daarvan hoorden we de gezonnebrilde broer van Bouzamour vertellen over het conflict. Dat gebeurde aan de rand van het zwembad in een luxe hotel in Colombia, waar de schrijver op tournee was.

Dat viel ook op aan De Belofte: er werd zo bar weinig in geschreven. Het onderhouden van externe literaire relaties is duidelijk goed besteed aan de charmante branieschopper. Niet voor niets spoorde Spijkers zijn pupil vaderlijk aan wat minder tijd in de sportschool door te brengen en wat meer tijd aan zijn schrijftafel. Dat beloofde Bouzamour.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden