PlusColumn

'Hiphop en musea zijn volbloed broertje en zusje van elkaar'

Massih HutakBeeld Robin de Puy

Het was 2009 en ik zat theoretisch in 5 vwo. In de praktijk was ik overal behalve op school. Of ik was Anchorman aan het kijken bij vrienden thuis, of ik was Black­out 2 aan het luisteren van Method Man & Redman. Deed ik geen van die twee, dan was ik boeken en hiphopmuziek aan het uitwisselen met René Gude. Rest in peace.

Op een ogenschijnlijk doodgewone vrijdagavond kwam een van de leden van mijn Spijbelkliek met twee passe-partoutkaarten voor de Museumnacht. Ik had geen idee wat dat was.

Hij vertelde hoe we onbeperkt toegang hadden tot allerlei musea waar allemaal feestjes en optredens waren en hoeveel leuke meisjes we wel niet zouden tegenkomen maar het enige dat ik verstond was: gratis ov. De pont was sowieso vrij toegankelijk, maar nu konden we ook nog zonder problemen reizen én naar musea? En er waren feestjes? En meisjes? Zo kwamen we nog eens Noord uit. Bam.

Ik zag voor het eerst een grachtenpand van binnen in Van Loon en besefte wat leven is. Daarna heb ik dancehall gedanst in De Appel terwijl ik aan allemaal mensen die ik niet kende heb verteld hoe ik ooit zelf zou optreden tijdens deze gekke nacht. Het was een nacht die je normaal alleen in films ziet.

De reden waarom ik onmiddellijk verliefd werd op dit museale festival, was het hiphopgehalte van het concept. Feestjes in musea die tot laat openbleven, was voor mij de definitie van hiphop.

Musea waar je voor méér terecht kon dan alleen kunst aan de muren en waar uiteenlopende werelden bij elkaar werden gebracht: hiphop. Met jonge mensen praten over kansengelijkheid, Tupac en Ajax terwijl we ons verdiepten in de Cobrabeweging: hiphop.

Hiphop is een stukje museum op zakformaat; je geef het vorm naar persoonlijke wensen, neemt het mee en vult het aan waar en wanneer jij dat wilt, Hiphop en musea zijn volbloed broertje en zusje van elkaar en de wereld is één kinderspeelzaal.

Of: dat zou het moeten zijn. Maar we doen alsof de wereld niet groot genoeg is om forever kind te zijn. En alsof musea niet, net als hiphop, een vrijplaats zijn waar experimenten moeten plaatsvinden die leiden tot baanbrekende inzichten op het gebied van sociaal-maatschappelijke thema's.

Ik mag tegenwoordig met veel Amsterdamse musea samenwerken aan programma's waarmee we de rol van moderne burgers proberen te herdefiniëren. Wat betekent het om Amsterdammer te zijn vandaag de dag? Wat betekent Nederlanderschap? Hoe verhoudt een Amsterdammer zich tot de wereld?

Stel dat je in Amsterdam opgroeit en het zodanig slecht treft met het nest waarin je bent geboren dat je waarschijnlijk nooit méér ziet van de wereld dan je eigen wijk. Stel dat je nooit Amsterdam uitkomt maar je bezoekt wel de musea in de stad, dan heb je alsnog een aardige referentie van de wereld. Vooral tijdens Museumnacht, met gratis ov. Dat is hiphop.

Rapper en schrijver Massih Hutak (25) schrijft elk weekend een column voor Het Parool. Reageren? m.hutak@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden