Han Lips

Het voorspelbare verhaal van de NOS in Zuid-Korea

Guus Hiddink in Zuid-Korea. Beeld NOS
Guus Hiddink in Zuid-Korea.Beeld NOS

Het viel me gisteren eigenlijk voor het eerst op: de zenders van de publieke omroep hebben slogans. 'Wij zijn 1' zegt NPO 1. Jammer, want NPO 2 had ingezet op 'Wij zijn 2'. Dat werd nu 'NPO 2 vertelt het hele verhaal'. Vanwege die verdieping, begrijpt u. (NPO 3: 'Anders kijken. Meer zien', een slogan die een zekere innerlijke verwarring verraadt).

Maar goed, dat 'hele verhaal': we keken naar de speciale NOS-reportage 'Koningspaar in Korea'. Het is duidelijk dat het volgen van het koningspaar bij de NOS een strak ingesnoerde onderneming is, waar strikte afspraken gelden over wat wel en wat niet kan worden uitgezonden.

De camera en de microfoon van de NOS mogen dichtbij komen, maar zenden altijd alleen de eerste ceremoniële mededeling uit. En dan krijg je dit: 'Nederland voelt zich sterk verbonden met uw land,' wat in het geval van Zuid-Korea neerkomt op onze eindeloze belangstelling voor het feit dat Guus Hiddink er als ex-bondscoach grote populariteit ­geniet.

In de vrije uurtjes was de NOS-crew, het eeuwige protocol zat, de straat opgegaan voor een klein vergelijkend warenonderzoek. Aan Kim met de pet werd een afbeelding van de koning getoond en vervolgens eentje van Hidding-ka. De vraag was: wie is deze man? De resultaten waren bevredigend voorspelbaar.

Astrid Kersseboom was mee voor zinnen als: 'Zuid-Korea heeft het grootste parlementaire gebouw van Azië,' wat ik niet wist. Maar je had het gevoel dat het toch niet het hele verhaal was.

Han Lips is tv-criticus bij Het Parool. Contact: hanlips@parool.nl

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden