Han Lips

Het verhaal van Anne Frank heeft iets magisch

 

Whoopi Goldberg Beeld VARA

Zelfs Dan Brown - de auteur van al die pageturners - zegt het: er is iets magisch aan het verhaal van Anne Frank. En dat zit 'm in de eerste plaats in het dagboek.

De schrijver van De Da Vinci code zoekt de betovering uitgerekend in een bladzijde die omgeslagen wordt: de laatste.

'Augustus 1944. Je draait de pagina om en er is niets meer. Hartverscheurend.'

Hij kan het uitleggen ook. 'Schrijvers weten dat niets wat je schrijft, de verbeelding van de lezer kan overtreffen.' Maar dan is er opeens geen volgende bladzijde meer. 'Dan is de lezer dus gedwongen zich een voorstelling te maken van wat er daarna is gebeurd.'

Zo had Lips het nog niet bekeken. In een documentaire van Astrid Joosten ging het over de kracht van het dagboek. Ze sprak erover met fans over de hele wereld, en niet de eerste de beste. Gloria Estefan en Stevie Wonder noemden het optimisme. En Whoopi Goldberg zei: 'Ze is echt. En ik kan het weten: ik heb een puber opgevoed.'

In Argentinië is het Achterhuis nagebouwd. Het verhaal van Anne Frank helpt het land het eigen beladen verleden, de horror van de junta, uit te leggen aan jongeren.

In Japan was het dagboek, waarin Anne openhartig over menstruatie schrijft, een manier om dat taboeonderwerp bespreekbaar te maken. Anne werd er zelfs een merk, voor maandverband.

Nooit geweten. Mooi werk.

Han Lips is televisierecensent bij Het Parool. Reageren kan onder dit artikel, of via de mail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden