Lezersbrief

‘Het valt wel mee hoe slecht Uberchauffeurs in Amsterdam verdienen?’

Een 40-urige werkweek levert de Uberchauffeur gemiddeld 4240 euro per maand op, maar een aantal nuanceringen is op zijn plaats, schrijft Niels van der Neut in deze ingezonden brief.

Taxistaking Uber van NDSM naar hoofdkantoor.Beeld Elmer van der Marel

Het valt wel mee hoe slecht Uberchauffeurs in Amsterdam verdienen. Het is een logische eerste reactie na het lezen van het onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, verbonden aan Maastricht University. Deze maand werd het onderzoek gepubliceerd en wat blijkt: een 40-urige werkweek levert de Uberchauffeur gemiddeld 4240 euro per maand op. Een werkweek tussen de 12 en 24 uur komt uit op 1574 euro per maand.

Een aantal nuanceringen is op zijn plaats. Gemeten is de tijd die de Uberchauffeur online is. Het is goed mogelijk dat de chauffeur uitlogt als hij bijvoorbeeld zijn auto aan het schoonmaken is, waardoor zijn gemiddelde uurloon in werkelijkheid lager is.

Van de vergoedingen zijn de service fee (ongeveer 25 procent) en btw daarover (21 procent) afgetrokken. De andere kosten van de chauffeur zijn nog niet in mindering gebracht, zoals de kosten aan het onderhoud van de auto, brandstof, verzekeringen, inkomstenbelasting enzovoorts.

De vergoedingen zijn gebaseerd op de jaren 2016-2019, terwijl de coronacrisis inmiddels zijn weerslag heeft. Bovendien is opvallend dat alle eerdere onderzoeken naar de vergoedingen van Uberchauffeurs uitkwamen op een veel lager bedrag. Daar komt bij dat verschillende chauffeurs de afgelopen jaren meerdere malen hebben geprotesteerd over een te laag uurloon.

Naast deze nuanceringen mag veiligheid als neveneffect van het systeem van vergoedingen niet uit het oog worden verloren. De chauffeur kon al een badge, een soort compliment, verdienen als hij veel ritten achter elkaar rijdt zonder pauze. Op drukke momenten verschenen op het scherm van de chauffeur, terwijl een andere klant nog in de auto zat, al verzoeken voor een volgende rit. Ook kreeg de chauffeur een pushnotificatie als de vraag hoog is; een hoge vraag betekent een hoge(re) vergoeding en dus ligt het eerder voor de hand dat een chauffeur, moe of niet, in zijn auto stapt. Voor de verkeersveiligheid zijn dit soort zaken niet bevorderlijk.

En nu blijkt uit onderzoek ook nog dat voor ieder extra uur werken het gemiddelde uurloon met 5 procent stijgt. Veiligheid kent geen tijd, of toch wel?

Niels van der Neut
Promovendus aan de Universiteit van Amsterdam met als onderwerp de zzp’er

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden