Opinie

'Het ultieme nietsige van showbizznieuws'

Ik schrijf dit zonder al te veel trots op. Van alle verslavingen moet dit toch wel de meest stompzinnige zijn. En zoals bij de meeste verslavingen gaat ook deze gepaard met een flinke dosis zelfhaat.

Sylvie Meis Beeld getty

Waarom weet ik dit allemaal? Iedere ex van Gordon, elke ruzie tussen de dames van Luv', alle details van de echtscheiding van Adam Curry en Patricia Paay: ik heb het allemaal opgeslagen.

Dit artikel is dan ook zonder enige hulp van Google geschreven. Ik weet hoe de kinderen van Nicolette van Dam heten (Kiki-Kate en Lola-Lily). Geen zoekmachine voor nodig. Ik weet hoe hoog de hypotheek is op Imca Marina's boerderij in Midwolda (1,65 miljoen euro). Parate kennis. En ik kan de reeks vriendjes van Sylvie Meis opdreunen alsof het Duitse naamvallen zijn (Guillaume Zarka - 'graaf' Luis Medina Y Abascal - Samuel Deutsch - Maurice 'Momo' Mobetie).

Natuurlijk vraag ik me wel eens af waar ik mijn schaarse tijd en nog schaarsere hersencapaciteit in godsnaam aan verspil. En waar mijn fascinatie voor dit non-nieuws toch vandaan komt. Die zeldzame momenten van contemplatie duren nooit heel lang, want voor je het weet dient het volgende nieuwtje zich alweer aan. Lange Frans weer terug bij zijn Daniëlle? 'Horrorvilla' van Corry Konings onverkoopbaar? Een nieuw filmpje op het Instagramaccount van Yolanthe? Toch even klikken. Het volgen van de sterren is even hijgerig manisch als het sterrendom zelf.

De interesse beperkt zich louter tot BN'ers. De vriendinnen van Leonardo DiCaprio of de selfies van Kim Kardashian kunnen me gestolen worden. Te ver van m'n bed, te gelaagd ook. De machinaties achter het zorgvuldig opgebouwde imago van de Beyoncés en de Beckhams van deze wereld zijn zo ondoorzichtig dat je nooit weet waar de pr-strategie eindigt en de echt vuige roddel begint.

Nederlands glamournieuws is in al zijn lulligheid juist zo prettig eendimensionaal. 'Arie Boomsma heeft heimwee naar dochter.' 'Tooske Ragas wordt ongemakkelijk van oppas.' 'Vandalen slopen tuin van Thomas Berge.'

Pretentie
Het ultieme nietsige, dat is misschien wel de grootste aantrekkingskracht van de societyrubrieken. Het gaat nergens over en heeft ook die pretentie niet. Geen moraal, geen waarheid en geen god: Evert Santegoeds als moderne vertolker van Nietzsches nihilisme.

Als nieuws ontdaan is van iedere urgentie, blijft slechts de vorm over. En dat is waar het grote genieten kan beginnen. Het archaïsche taalgebruik ('Connie Breukhoven was postillon d'amour van Marco en Leontine!'), de flauwe woordgrapjes ('De stekelige waarheid over meneer Kaktus') en het vermogen om aan de hand van een vage foto twee pagina's te vullen met vergezochte speculatie en absolute lulkoek ('Leiden Doutzen en Sunnery gescheiden levens?'). Prachtig is het.

Beeld Het Parool/Linda Stulic

Roelf Jan Duin is verslaggever van Het Parool

Toch zou het schijnheilig zijn om mijn obsessie voor sterrennieuws compleet over de esthetische boeg te gooien. Ordinaire roddelzucht en leedvermaak spelen ook mee. En inderdaad, dat siert mij niet.

Metasnobs
Maar nog erger dan dat is het meta-snobisme dat ik mij meen te kunnen veroorloven. Er zijn mensen die de Story en de Privé lezen en er zijn mensen die zich verheven voelen boven mensen die de Story en de Privé lezen. En dan heb je nog een buitencategorie van degenen die zichzelf zelfs boven de snobs plaatsen. Mensen die kennelijk zo zelfverzekerd zijn van hun plek op de maatschappelijke ladder dat ze denken wel weg te kunnen komen met een opzichtige flirt met lage cultuur. Tot dat hele kleine clubje onuitstaanbare metasnobs behoor ik. Zoals ik al schreef: niks om trots op te zijn, genoeg om je voor te schamen.

Opscheppen dat je alle vriendjes van Sylvie Meis kent: bijna even snobby als in één artikel zowel Corry Konings als Friedrich Nietzsche opvoeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden