Lezersbrief

‘Het niveau van Nederlandse films kan beter’

 Het Filmmakersinitiatief 2019 reageert op een ingezonden brief van vijf kopstukken uit de filmsector. ‘Regisseurs, scenaristen en acteurs wijzen niet alleen naar zichzelf, maar ook op een gebrek aan artistieke vrijheid en invloed van te veel partijen.’

Een standbeeld van het Gouden Kalf, de belangrijkste Nederlandse filmprijs. Beeld ANP Kippa

In het artikel ‘Het gat met Amerikaanse films wordt steeds groter’ van vorige week wordt door vijf kopstukken uit de filmsector ingegaan op de uitgangspuntenbrief van minister Van Engelshoven. Wij herkennen ons niet geheel in de analyse die daar wordt gemaakt onder verwijzing naar de eerder door ons georganiseerde Filmmakersenquête onder bijna 300 filmmakers.

Die vonden net als Martin Koolhoven dat het ambitieniveau omhoog mag, maar wezen daarin juist niet vooral naar anderen, zoals hij in het stuk beweert. De insteek van de enquête was nou juist de hand in eigen boezem te steken door eens een keer niet over geld te praten, maar de inhoudelijke kwaliteit van het eigen werk ter discussie te stellen.

De belangrijkste conclusies luidden namelijk dat ruim driekwart van de filmmakers vindt dat de kwaliteit en culturele betekenis van Nederlandse speelfilms doorgaans middelmaat is en dat de Nederlandse film internationaal achterloopt. Gevraagd naar de oorzaken daarvan wezen regisseurs, scenaristen en acteurs niet alleen naar zichzelf, maar eveneens op een gebrek aan artistieke vrijheid en invloed van te veel partijen (filmfonds, omroep, producent, distributeur), met afgevlakte, ‘veilige’ films tot gevolg.

Creatieve autonomie 

Tijdens een symposium in Eye begin dit jaar is opnieuw de hand in eigen boezem gestoken en sindsdien is er een discussie op gang gekomen over hoe makers zelf meer vrijheid kunnen bewerkstelligen, onder andere door creatieve autonomie op te eisen. Dat kunnen ze niet alleen: ze hebben daarvoor de steun nodig van hun collega’s, hun producenten en instellingen als het Filmfonds. Met die partijen is daar ook al constructief over gesproken.

De minister, die bij het symposium aanwezig was, heeft de noodkreet van de filmmakers ter harte genomen door te willen werken aan eigenzinnigheid, kwaliteit en autonomie, zoals zij in haar Uitgangspuntennota heeft gesteld. Dat juichen wij toe. Om de toenemende concurrentie aan te kunnen moet allereerst de kwaliteit van Nederlandse speelfilms omhoog. Dat is niet enkel een kwestie van geld, maar vooral een kwestie van mentaliteit en meer ruimte voor filmmakers.

Arno Dierckx (regisseur, scenarist), Maarten Treurniet (regisseur, scenarist) Sytske Kok (scenarist, regisseur), Gijs Scholten van Aschat (acteur), Karin Wolfs (filmjournalist), Filmmakersinitiatief 2019 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden