PlusColumn

Het natte gebied is heilig, toch?

David EndtBeeld Wolff

Het zal op een vrijdagmorgen in het voorjaar van 2010 zijn geweest dat
de commercieel directeur van Ajax aanschoof in mijn kantoortje in het kleedkamergebied om mij het goede nieuws te melden.

Op de vergadering van de Eredivisie NV had hij 'nee' gezegd tegen de wens om direct na wedstrijden de zendgemachtigde beelden te laten maken in het heiligdom van het voetbal: de kleedkamer.

Ik vertelde de directeur dat ik blij met hem was. Goed en wijs om de intieme veiligheid van het zogenaamde 'natte gebied' niet te verkwanselen. Trouwens, slechts met het pistool op de slaap zou een weldenkende trainer een dergelijke perverse privacyinbreuk toestaan. Compliment, het natte gebied is heilig, toch?

Mijn 'toch?' werd beantwoord met een onheilspellend lachje. Het lag anders. Het 'nee' van Ajax opende de deur voor eigen clubmedia om zélf dergelijke unieke beelden te maken. 'Commercieel uit­nutten van mogelijkheden', noemde hij het.

Zachtjes sloeg de directeur met zijn vlakke hand op mijn bureau en ging zijns weegs, mij verbijsterd en vol ongeloof achterlatend.

Het plan bleef een plan, maar een promotiefilmpje van Ajax schudde de nachtmerrie ruw wakker. Onder de naam 'Tunnel Club' biedt Ajax een ultra emo-vip-wedstrijddag­ervaring aan. Het uitnutten van een commerciële mogelijkheid!

De dure aanbieding ligt buiten bereik van de ware fans, restanten van de wortels van het voetbal, gasten die hun spaarcenten oppeuzelen om hun club in Trondheim of Maribor aan te kunnen moedigen.

Alleen mensen met een vette portefeuille kunnen de ultieme droom beleven: zicht op het natte gebied van Ajax! Het mag wat kosten om je, vanachter spiegelglas, te ­wanen in de wereld van angstzweet, concentratie, vreugdetranen en verdrietgevloek. Onzichtbaar aanwezig emotiesnuffelen. De besnuffelden veinzen van niets te weten.

De commercieel directeur van 2010 nam al lang geleden de kuierlatten, maar de publiekelijke entree in het natte gebied is nog maar een spiegelwandje verwijderd van de realiteit.

David Endt is schrijver en columnist van Het Parool. Hij was ruim dertig jaar verbonden aan Ajax, eerst als speler, later als perschef en teammanager. Lees al zijn columns. Reageren? d.endt@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden