Lezersbrief

'Het is tijd voor een voetgangersburgemeester'

'Elke verkeerssoort eiste de afgelopen jaren ruimte in Amsterdam en steeds was de voetganger de dupe' schrijft Paroollezer Egbert Schuttert in een ingezonden brief. 'Het is tijd voor een voetgangersburgemeester.'

'Van al die ooit royale Amsterdamse stoepen rest nu slechts een paar rijen tegels'Beeld anp

Autoloze straten op veel verschillende plekken in de stad, straten die nu nog vol staan met geparkeerd blik, verblijfsstraten waar nu nog verkeer raast. Dit soort ad-hocingrepen in de openbare ruimte zijn bekend uit andere grote Europese steden, maar staan in schril contrast met wat ons gemeentebestuur wil en doet.

Dat vindt een miniem stukje Vijzelstraat afsluiten al een hele vooruitgang en neemt een paar risicoloze proefjes in de negen straatjes (die toch al bijna voetgangersgebied zijn). In de rest van de stad is het op het gebied van verblijven en ontmoeten - voetgangersruimte dus- pappen en nathouden.

Dat is ook wel verklaarbaar, het beleid in het stadhuis is vooral gericht op verbeteringen voor de fiets, de beschikbare budgetten worden aangewend voor fietspaden, fietsstraten, rood asfalt en fietsenstallingen. Het lijkt wel of op het Waterlooplein de voetganger niet bestaat.

En dan hebben we sinds kort ook nog een 'fietsburgemeester'. Alsof de fiets door alle fietsbonden en actiegroepen die we hebben al niet genoeg wordt gepromoot. Want als het autoverkeer ergens voor moet worden teruggedrongen, dan toch in de eerste plaats voor de voetganger.

In het licht van het bovenstaande is het goed te bedenken dat in de Amsterdam straten de laatste decennia bijna alle trottoirs met de helft zijn versmald. Ruimte die afgestaan moest worden aan fietspaden, parkeerstroken, vrije trambanen.

Elke verkeerssoort eiste ruimte en de voetganger was de dupe. Van al die ooit royale Amsterdamse stoepen rest nu slechts een paar rijen tegels. En dan moeten we in die beperkte ruimte ook nog onze fietsen zien te stallen. Parkeerstroken zijn daar veel geschikter voor, maar die zijn heilig en zorgen voor gemeentelijke inkomsten.

Eerder passeerden in deze krant als potentieel autovrije straten al de Eerste van Swindenstraat, de Javastraat, het gebied rondom het Anne Frankhuis, het noorden van De Pijp, de Wallen, de Utrechtsestraat. Ik doe ook nog een duit in het zakje, het korte stukje Amstel tussen Blauwbrug en Munt, het slechtste stukje open­bare ruimte in de stad.

Dat zou een prachtige wandelboulevard, de Rambla langs het laatste stukje Amstel kunnen zijn. Een mooi en ambitieus programma voor de komende ­jaren. Kan er niet een ook een voetgangersburgemeester worden aangesteld?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden