Han Lips

Het is een schande dat Gerard Joling zo veel reclame mag maken

Han Lips
null Beeld WNL
Beeld WNL

Dat Serious Request is wel een uitkomst voor de netmanagers. Het vult een uurtje of vier televisie, en dan tel ik nog niet eens de nachtelijke uren mee, en kost bijna niks. Je zou kunnen zeggen dat het wel erg saaie televisie is, met beelden van de stampvolle markt in Haarlem, van dj's die kerstkaarten op de muur nieten en BN'ers die een liedje komen zingen, zoals gisteren Irene Moors.

Maar dat bezwaar moet je meteen inslikken, want het gaat om het goede doel, dat alle middelen heiligt. Er is nog iemand die voor het goede doel optreedt en die je vaak ziet de laatste dagen: Gerard Joling. Zijn goede doel is de verkoop van zijn eerste kerstsingle. Hij vertelt het overal: 'Ik heb nog nooit een kersthit gehad.'

Aan die misstand moet een eind worden gemaakt. Ik zag hem met zijn hoofd bij Gordon, bij Humberto Tan, bij Charles Groenhuijsen ('WNL op zondag') en gisteren, in de herhaling, bij Jörgen Raymann. Ik weet zeker dat hij in Haarlem is geweest of er nog zal komen.

En dan zingt hij dat lied, 'Winter is the warmest time o'year'. (Merk op: de fraaie paradox.) Het is zo'n lied dat je al honderd keer hebt gehoord, en niet tot je genoegen. Sommige mensen zullen zeggen: het is een instant klassieker. Ik zeg: het is een schande dat die man zo veel reclame mag maken.

Han Lips is televisierecensent bij Het Parool: h.lips@parool.nl

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden