Lezersbrief

‘Het is als vanouds op school, op de anderhalve meter na dan’

Leerlingen doen hun best op de hun kenmerkende manier, schrijft Rob Amand, docent filosofie, in deze ingezonden brief.

Beeld ANP

Onze school is weer begonnen, maar normaal is het niet. Het gaat erover hoe je moet omgaan met leswisselingen, wie gaat opletten in overvolle aula’s en vooral: hoe moeten we achterstanden die leerlingen hebben opgelopen inhalen?

We bespreken een aantal plannen op een extra vergadering. We besluiten dat de leerlingen tijdens een deel van de lessen aan een vak naar keuze mogen werken. Zo kunnen ze hun achterstanden inhalen. Dit moet dan wel in de ‘studiewijzers’ worden opgenomen. Dus gaan wij met de studiewijzers aan de slag.

Een korte uitleg over de studiewijzers: het is een soort agenda, verplicht voor leerlingen en leraren, waarin precies staat omschreven wat de leerlingen af moeten hebben, waar de lessen over gaan, enzovoort. Het zijn teksten die doen denken aan een routeplanner van de NS. Er staat echter alleen niet in hoe laat de treinen vertrekken en aankomen, maar ook niet hoe snel ze rijden, welke overwegen worden gepasseerd en of er koffie te verkrijgen is. En als er iets aan de hand is, moeten ze meteen worden bijgewerkt, anders staan leraar en leerlingen op verschillende stations.

Een voorbeeld: op de eerste schooldag had ik met paar leerlingen afgesproken. Ze waren bezig een opdracht van het vorige schooljaar af te ronden, die moest volgens de studiewijzer direct af, anders zouden ze worden teruggezet naar een lagere klas!

Op de afgesproken tijd staan ze te wachten voor mijn lokaal. Ze houden onderling goed afstand en zetten nog een paar passen opzij en achteruit zodat ik makkelijk naar binnen kan. Eenmaal binnen, geef ik een paar korte aanwijzingen. Ik heb helaas weinig tijd, want intussen roept de volgende vergadering. Maar de leerlingen werken hard en komen er aardig uit. Opgelucht, over elkaar en de leraar struikelend, rennen ze naar buiten. Afstand houden hoeft nu even niet, het is ze van harte gegund. Ik loop achter ze aan door de drukke gang vol uitgelaten leerlingen.

Het is als vanouds, op de anderhalve meter na dan. Leerlingen doen hun best op de hun kenmerkende manier, vol goede wil, op het laatste moment en onder toeziend oog van de leraar. Terwijl wij op de achtergrond veel plannen, vergaderen en bezig zijn met papierwerk.

Rob Amand, docent filosofie, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden