Lezersbrief

'Het bestelverkeer neemt te veel ruimte in'

Walther Ploos reageert in deze lezersbrief op het voorstel van MKB Amsterdam voor een bezorgtaks. 'De bestelauto's die de pakjes bezorgen, zouden leiden tot een verkeersinfarct. Dat moet minder. Is die bezorgtaks een goed plan?'

Beeld anp

MKB Amsterdam pleitte in Het ­Parool voor een bezorgtaks voor consumenten die af en toe een pakje thuis krijgen. Dat gebeurt in een Amsterdams huishouden een keer per week. De bestelauto's die de pakjes bezorgen, zouden leiden tot een verkeersinfarct. Dat moet minder. Is die bezorgtaks een goed plan?

Het klopt dat de binnenstad en woonwijken volstromen met bestelauto's. Nu al is een op de vijf voertuigen in Amsterdam een bestelauto of vrachtwagen. Er komen er steeds meer. Van de dagelijkse 30.000 bestelauto's vervoert 5 procent pakjes. Die zijn voor consumenten, maar vooral voor bedrijven. De meeste pakjes gaan naar zakelijke klanten.

Meer dan 80 procent van het vrachtverkeer in Amsterdam is van bedrijven voor bedrijven. De auto's rijden vooral voor de bouw, horeca, winkels, kantoren en afvalinzameling. Dat groeiende stadslogistieke verkeer past inderdaad niet meer bij de autoluwe ambities van Amsterdam. Dat verkeer neemt te veel ruimte in.

Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van stadslogistiek met een bezorgtaks is een prima plan. Dan belonen we ondernemers die efficiënt, met veel zendingen, de stad in rijden en stimuleren we ondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin) tot bundeling en samenwerking. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer.

Walther Ploos van Amstel, lector ­Citylogistiek Hogeschool van ­Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.