Lezersbrief

‘Help Schiphol, doe wat aan de Nederlandse infrastructuur’

De problemen op Schiphol zijn grotendeels het resultaat van de gebrekkige Nederlandse infrastructuur, betoogt André van ’t Hek. Als het aan hem ligt, wordt er zo snel mogelijk wat aan gedaan.

Beeld Jerry Lampen/ANP

Nadat de nationale luchtvaartmaatschappij op allerlei wijze haar nood geklaagd heeft, met de boodschap dat het absoluut noodzakelijk is om het aantal starts en landingen op Schiphol uit te breiden, terwijl er duidelijke afspraken zijn gemaakt over een plafond, is de vraag wat er gaat gebeuren. Lees: welke maatregelen gaat de regering nemen.

Het vertrouwen van velen die hinder ondervinden van de luchthaven daalt al jaren, mede veroorzaakt door de onduidelijkheid in de besluitvorming van de verantwoordelijke bewindvoerders.

Een oplossing voor dit probleem had men jaren geleden al kunnen zien aankomen, daar zijn echt geen wetenschappelijke studies voor nodig. Het vliegverkeer groeit al jaren wereldwijd en zal verder groeien.

Echter: de infrastructuur in Nederland loopt al jaren achter op deze ontwikkelingen. Vele Europese landen, bijvoorbeeld België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, hebben hun infrastructuur al jaren geleden aangepast. Dat deden zij onder andere door een netwerk van snelle treindiensten aan te leggen tussen deze landen. Met als gevolg dat vele reizigers die in het verleden voor de kortere afstanden het vliegtuig namen, nu de trein nemen.

Helaas beschikt Nederland maar over één traject voor een snelle treindienst, waar alleen de Franse TGV (richting Frankrijk en België) en Eurostar (Londen) over kunnen rijden. Naar Duitsland rijdt een ICE-trein, als boemel naar Duisburg, vandaar als snelle treinservice. Richting Berlijn rijdt een ouderwetse IC. De gemiddelde reistijd per ICE naar Berlijn is circa 6 uur, per vliegtuig is dat circa 3 uur.

Het spreekt voor zich dat wanneer er op tijd gehandeld zou zijn in Nederland met betrekking tot het aanpassen van de infrastructuur, de problemen voor de luchthaven Schiphol niet zo groot zouden geweest zijn als nu het geval is. En niet te vergeten voor de omwonenden. Het is de hoogste tijd dat aan de infrastructuur wat gedaan gaat worden in Nederland.

Nederland loopt inmiddels ver achter bij andere landen op het vlak van vooral Europese verbindingen. Dit heeft al veel schade aangericht en kan alleen maar verder oplopen, als er nu geen acties voor aanpassingen worden genomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden