Karin Spaink Beeld Artur Krynicki

Helaas, burgers hebben geen machtige lobby

Plus Karin Spaink

Het kabinet doet amper iets tegen de CO2- en stikstof­uitstoot en denkt te geloven dat we er met pappen en nathouden ook wel zullen komen. In plaats van een platte CO2-belasting – een vast bedrag per ton broeikasgas – is het kabinet van plan een vrije voet in te voeren, waarbij bedrijven pas boven een bepaalde hoeveelheid uitstoot gaan ­betalen, gekoppeld aan ­‘reductiedoelen’, waarbij die vrije voet langzaam wordt ­verlaagd.

Je ziet de ingewikkelde rekenmodellen al voor je, inclusief opties voor gesjoemel en gemarchandeer, plus allerlei uitzonderingsregelingen voor bedrijven die van eminent belang worden geacht, want: de economie.

Oftewel: ruime marges en coulance voor precies die bedrijven die jaar in, jaar uit overmatig veel CO2 uitstoten en die het milieu hebben verruïneerd. Van Shell tot Tata Steel, van de Botlek tot Pernis, van Schiphol tot Dow Chemical.

In de discussie over stikstofemissies gaat het er niet anders aan toe. De VVD en het CDA stellen nu al dat geen boer verplicht zal worden ook maar een koe of varken in te leveren, ook al is daar geen ontkomen meer aan. De VVD weigert intussen de maximumsnelheid te verlagen en staat pal achter de Formule 1 op Circuit Zandvoort.

Hoe al die stikstofuitstoot dan wel kan worden beteugeld? Tja, ach en wee, kommer en kwel, pieker en peins. Wacht… de ­burger! Kunnen we die niet een afval- en uitstootbelasting opleggen?

Want burgers gaan hooguit zingend op straat liggen – of op vrijdagen staken – en laten zich dan braaf afvoeren. Burgers dreigen niet hun bullen te pakken en naar een ander land te verhuizen, waar ze wel de vrije hand krijgen om door te gaan met vervuilen; burgers rammen niet de deur van een provincie- of gemeentehuis kapot, burgers rijden niet met hun tractor dwars door afzettingen heen. Burgers hebben geen machtige lobby.

Waren de liberalen echte vrijemarktdenkers, dan lag de zaak een stuk simpeler. Je bevordert werkelijke concurrentie tussen bedrijven, je houdt op hun infrastructuur stilzwijgend met publiek geld te subsidiëren en je bevordert zo dat burgers de ­echte prijs betalen voor vlees, zuivel, autoverkeer en vliegtuigreisjes. En je belast bedrijfs­winsten en -kapitaal even stevig als je doet met de inkomens van werknemers.

Maar daar is geen sprake van, want de economie. Liever wentelt de regering haar lafheid af op de burgers: voor de 130 kilometer per uur van de vroem-vroempartij draaien u en ik uiteindelijk op, net als de dieren en het milieu opdraaien voor het ‘wij staan pal achter de boeren’-beleid van het CDA.

Betaalbare huizen bouwen? Het openbaar vervoer verbeteren? Investeren in verduur­zaming? Stoppen met gif ­spuiten en overbemesting? Nee, dat kan Bruin CO2-Stikstof niet trekken. Intussen hoeven Tata Steel, Shell of een boerenlobby maar te piepen of het kabinet werpt zich op zijn rug, pootjes omhoog, zich wentelend in de modder.

Reageren? k.spaink@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden