Ingezonden brief

'Heineken sponsort Marie Heinekenplein puur voor eigen publiciteit'

Heineken sponsort de herinrichting van het Marie Heinekenplein ten bate van hun eigen publiciteit, niet ten bate van de buurt, schrijft Marieke Bakirov namens het Platform bewoners van De Pijp vandaag in een ingezonden brief in Het Parool.

Artist impression van het Marie Heinekenplein met in het midden de Heinekenfontein Beeld Stadsdeel Zuid
Artist impression van het Marie Heinekenplein met in het midden de HeinekenfonteinBeeld Stadsdeel Zuid

In de media gaat de discussie over het Marie Heinekenplein vooral over de sponsoring door Heineken. Dit is niet de insteek van de bewoners die deze discussie aanvankelijk aanzwengelden. Ons bezwaar geldt ten eerste het ontwerp en ten tweede de slinkse wijze waarop de bestuurscommissie deze ingreep doordrukt, met halve waarheden strooit en iedereen voor voldongen feiten stelt.

Het Marie Heinekenplein is het enige plein waar nog wat open ruimte rest voor de dagelijkse gebruikers van De Pijp. De overige pleintjes staan vol fietsen en terrassen. De nieuwe inrichting ontneemt een derde van het gebruiksoppervlak voor een soort 'zichtplateau'. De firma Heineken wil namelijk dat de Heinekenster-fontein op Google Maps goed zichtbaar is: in feite is dit dus een horizontaal billboard. Als gebruiker heb je er niets aan omdat alle belangrijke dagelijkse functies naar de zijkant worden gedrukt, waar het straks ook weer vol staat met fietsen en terrassen.

Eigen publiciteit
Met andere woorden: de sponsoring door Heineken wordt gebruikt om het plein in te richten ten bate van hun eigen publiciteit, niet ten bate van de buurt. Daar hebben wij grote bezwaren tegen. Verder vinden wij de methode die de bestuurscommissie hanteert onacceptabel. Ze sluiten een geheime deal met Heineken en presenteren die als 'onderhoud', want dan is er geen openbare procedure nodig. Dit plan kwam namelijk tot stand in besloten bijeenkomsten; er zijn geen openbare presentaties geweest en er is geen inspraak of bezwaar mogelijk.

Raadsleden lieten het 'voorlopig ontwerp' op 6 oktober nagenoeg geruisloos passeren op basis van een pdf'je op hun computer. Dus zonder enige mondelinge toelichting of presentatie over de ruimtelijke implicaties van het ontwerp.

Openbare ruimte verkwanseld
Deze gang van zaken is absurd. De Pijp staat al decennialang onder druk en er is geen overkoepelend plan. De deelraad van Amsterdam-Zuid komt maar niet verder dan het heen en weer schuiven van fietsenrekken en parkeerplaatsen. Op deze manier wordt de openbare ruimte steeds verder verkwanseld aan bedrijven en toerisme.

Wij willen ons inzetten om onze buurt voor de bewoners leefbaar houden. Het publiek domein speelt daarbij een cruciale rol. Het is bekend dat deze ruimte het best functioneert als ze wordt ontworpen voor de dagelijks gebruikers. Een nieuw ontwerp voor het Marie Heinekenplein is noodzakelijk, maar besteed geen 700.000 euro aan halfslachtige maatregelen waar je vervolgens twintig jaar aan vast zit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden