Opinie

'Heineken bagatelliseert 1,3 miljoen probleemdrinkers'

Vorige week had Het Parool een groot interview met Pascal Gilet, algemeen directeur van Heineken. Gilet vertroebelt volgens Jellinek-medewerkers in dit interview het huidige maatschappelijk debat over alcoholgebruik, door argumenten aan te dragen die afleiden van de werkelijke situatie.

'De heer Gilet kiest er bewust voor om slechts het halve verhaal te vertellen' Beeld anp
'De heer Gilet kiest er bewust voor om slechts het halve verhaal te vertellen'Beeld anp

In het interview gaat mijnheer Gilet in op de roep van deskundigen om strengere maatregelen die alcoholproblemen moeten voorkomen, zoals het invoeren van minimumprijzen, het verder verhogen van de accijnzen, het inperken van sportsponsoring door alcoholproducenten, het invoeren van een algeheel reclameverbod voor alcohol of het beperken van het aantal verkooppunten.

Volgens Gilet hebben dergelijke maatregelen aantoonbaar geen effect. Het is volgens hem ook niet nodig dit soort maatregelen te nemen, want uit cijfers van de alcoholbranche zou blijken dat de meeste volwassenen die alcohol consumeren, dat op een verantwoorde wijze doen. Slechts een kleine groep volwassenen (8 procent ) zou volgens hem niet verantwoord met alcohol omgaan.

Strategie
De strategie van de industrie is al jaren dezelfde: het aantal probleemdrinkers in twijfel trekken, de eigen zelfregulering prijzen, de probleemdrinkers op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen en vooral niet de gezondheidsrisico's van het eigen product benoemen.

De heer Gilet kiest er bewust voor om slechts het halve verhaal te vertellen en cijfers te presenteren die in het voordeel zijn van de alcoholindustrie. Daarom de echte feiten op een rijtje.

Meepraten? Dat kan onder dit artikel.

Hoewel veel mensen plezier beleven aan het drinken van alcohol, is het een stof met grote risico's die zorgt voor veel individuele en maatschappelijke problemen. Dit is vaak onbekend bij het grote publiek.

Wel degelijk effectief
Volgens het CBS telt Nederland ongeveer 1,3 miljoen probleemdrinkers. Deze groep is veel groter dan de acht procent (800.000) van de heer Gilet.

Ook betoogt de heer Gilet dat de voorgestelde maatregelen aantoonbaar geen effect hebben. Uit allerlei internationale onderzoeken blijkt juist dat de voorgestelde maatregelen wel degelijk bewezen effectief zijn. Deze maatregelen hebben zelfs aantoonbaar het meeste effect op probleemdrinkers.

Daarnaast blijkt uit onderzoek van het RIVM dat alcohol de samenleving elk jaar ongeveer 2,5 miljard euro kost.

Maatschappelijke kosten
Het RIVM heeft ook onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten en baten van de verslavingszorg en in het bijzonder de cognitieve gedragstherapie. Hieruit blijkt dat deze vorm van verslavingszorg de samenleving miljoenen oplevert.

Alcohol kost de samenleving dus miljarden euro's. Preventieve maatregelen en behandeling van mensen die overmatig drinken leveren de samenleving juist miljoenen euro's op. Dat zijn de feiten.

Floor van Bakkum en Jaap Jamin
Jellinek Preventie

Lees ook: Topman Heineken: 'Niet iedereen die wat drinkt is een probleemgeval' [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden