Plus

Heeft Vrij Nederland nog wel bestaansrecht?

Klem tussen de zaterdagbijlages van de kranten en de online platforms is Vrij Nederland het volgende monument van de journalistiek in nood. Het weekblad wordt maandblad en zoekt een digitale toekomst. Heeft Vrij Nederland nog wel bestaansrecht? Drie experts aan het woord.

Beeld Archief

Klaske Tameling (31), gepromoveerd op crossmediale nieuwsorganisatie

'Vrij Nederland heeft zeker bestaansrecht, want ze zijn heel goed in nieuwsgaring. De Volkskrant heeft ook al bewezen de oplage te kunnen verhogen door op papier een sterk merk neer te zetten.'

'Het is een wijs besluit van de hoofdredactie om nog maar eens per maand te verschijnen in plaats van wekelijks. Als je wekelijks uitkomt, dan blijft de focus liggen op papier, terwijl die juist volledig op online moet liggen. Het maandblad moet eigenlijk een afgeleide zijn van het beste wat die maand op de site heeft gestaan. Ik ben niet iemand die zegt dat er over vijf jaar geen printmedia meer bestaan. Papier voorziet in een specifieke behoefte waar mensen nog steeds voor willen betalen.'

Ernst-Jan Pfauth (29), uitgever en medeoprichter van concurrent De Correspondent

'Er is zeker toekomst voor een journalistiek merk als Vrij Nederland. Op Blendle zijn hun prachtige reportages en sterkte interviews heel populair, dus mensen willen nog steeds betalen voor die vorm van journalistiek. De nieuwe hoofdredactie moet gaan nadenken hoe ze online gaan brengen wat ze nu wekelijks op papier deden. Willen ze overleven, dan moeten de focus niet op de maandelijkse papieren uitgave liggen, maar op dagelijks één echt goede productie. Dan heb je de meeste impact.'

'De gedachte dat jonge mensen niet meer willen betalen voor journalistiek klopt niet. Wij hebben 43 duizend betalende abonnees. Ik denk dat er nog steeds veel mensen zijn van onze generatie die willen betalen voor goede journalistiek. Vergelijk het met Netflix en Spotify. Jongeren zouden nooit meer voor films en muziek willen betalen omdat het gratis te downloaden is, maar deze diensten bewijzen het tegenovergestelde. Als je geld investeert in een platform dat comfort en kwaliteit biedt, hebben mensen daar wat voor over, juist in de tijd dat je op veel nieuwswebsites wordt doodgegooid met clickbaits en eenheidsworst.'

'Het is voor Vrij Nederland nu de vraag hoe ze meerwaarde kunnen creëren voor hun abonnees. Hoe ze dat moeten doen? Ik denk door net als vroeger weer een beweging te worden. De journalisten die er werken zijn nog steeds de kern van wat Vrij Nederland maakt, dus ik ben wel heel benieuwd hoe ze dat gaan doen na de ontslagronde. Hun smaak, selectie en werk is leidend. Je moet een community creëren waar mensen bij willen horen, waar mensen niets van willen missen.'

Alexander Pleijter (44), lector journalistiek & innovatie aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg


'Ik was verrast toen ik de nieuwe plannen hoorde, omdat ik helemaal niet had verwacht dat dit speelde bij Vrij Nederland. Natuurlijk kende ik de slechte oplagecijfers, maar ze waren op digitaal gebied al heel serieus bezig. Het was geen blad dat zich halsstarrig vasthield aan papier.'

'De valkuil is nu dat ze impact verliezen doordat ze nog maar eens per maand uitkomen. Dat gebeurde ook met HP/De Tijd. Dat was vroeger een gerenommeerd blad, maar nu hoor je er niemand meer over. Om dat te voorkomen moet Vrij Nederland zorgen dat ze online met minimaal één ijzersterk artikel per dag komen waar iedereen het over heeft.'

'Het is vooral belangrijk dat Vrij Nederland online de nadruk legt op hetgeen waar ze echt goed in zijn: lange interviews, portretten en reportages. Je bent een journalistiek blad, je moet relevant zijn. Alleen met een paar blogjes met opinie en commentaren kom je er dan absoluut niet.'

Vrij Nederland in 1940 Beeld Archief
Vrij Nederland in 1951 Beeld Archief
Vrij Nederland in 1979 Beeld Archief
Vrij Nederland in 2009 Beeld Archief
Vrij Nederland in 2015 Beeld Archief
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden