Plus Column

Handig doorpakken in en op de gracht

Beeld Steen

Bijna geruisloos presenteerde wethouder Sharon Dijksma deze week haar voorstellen om de rondvaartbranche te reguleren. Her en der werd erover geschreven, maar vanwege de ruzie tussen burgemeester Halsema en Den Haag over het boerkaverbod sneeuwde het langverwachte nieuwe vaarbeleid een beetje onder.

Dat is onterecht, want Dijksma's plannen veranderen de manier waarop er mag worden gewerkt en gerecreëerd op het water ingrijpend. Naast nieuwe regels voor rondvaartreders, maakt Dijksma van de gelegenheid gebruik om ook forse hervormingen aan te kondigen voor de pleziervaart.

Daarin gaat ze mogelijk nog verder. Ze wil een soort vaarbewijs voor de pleziervaart invoeren, stelt voor om de prijs van een vignet te verdubbelen en verbiedt meer dan twaalf passagiers op bootjes van particulieren. Is hierna het woord 'pleziervaart' nog wel van toepassing, vraag je je af.

Het nieuwe vaarbeleid voor toeristische bedrijven zat eraan te komen, maar dat in hetzelfde beleid ook de pleziervaart zo zou worden aangepakt, toont aan hoe handig Dijksma is geworden na een leven lang besturen. Want wie denkt er in dit soort herfstige weken nu aan varen? Je krijgt het al koud bij de gedachte alleen.

Begin december zijn de Amsterdammers in hun hoofd nu gewoon niet zo bezig met bootje varen. Zelfs als Dijksma de regel zou afkondigen dat alle sloepen volgend jaar verplicht pimpelpaars moet worden geschilderd, zou er weinig verzet ontstaan.

Bestuurders bezweren altijd dat dit soort handigheidjes niet bewust worden bedacht. Bij veel wethouders is dat geloofwaardig, maar bij Dijksma? Politiek zit in haar dna, en daar hoort een goed gevoel voor timing bij.

Sowieso is Dijksma momenteel een van de productiefste wethouders van het college. Deze week zette zij ook de eerste stappen op weg naar het weghalen van 10.000 parkeerplaatsen in Amsterdam. Ze kondigde een nieuwe, snellere fietsroute aan tussen het centrum en Westerpark. En vorige maand voerde zij al een verhoging van de parkeertarieven door. Daar steken de prestaties van haar collega-wethouders schril bij af.

Dijksma krijgt energie van doorpakken. Voor haar is het oppassen geblazen dat de bewondering voor haar daadkracht, niet omslaat in boosheid. Kern van de missie van Dijksma is de stad bereikbaar te houden en daarom zal iedereen een beetje in moeten schikken.

Vooral de huidige bewoners, ten opzichte van de nieuwkomers. Hoe lang zullen die accepteren dat belastingen omhooggaan of hobby's als een bootje in de gracht, duurder worden?

Het probleem van de politiek, maar vooral van de wethouder van infrastructuur, verkeer en vervoer, is dat positieve verandering veel langer op zich laat wachten dan negatieve verandering. Belastingen verhogen kun je binnen een paar maanden geregeld hebben. Maar verandering afdwingen in de binnenstad waardoor auto's uit het straatbeeld verdwijnen en fietsers, voetgangers en groen meer ruimte krijgen, is een kwestie van een heel lange adem.

Het is voor Dijksma te hopen dat ze snel kan laten zien waar al die maatregelen die mensen in de portemonnee treffen, voor nodig zijn, zeker als er nog meer financiële pijn kan volgen. In een interview speculeerde ze onlangs openlijk over het verhogen van de tarieven voor parkeervergunningen.

Nog meer belastingmaatregelen? "Rustaagh," laat Dijksma zich wel eens ontvallen als mensen in haar omgeving wat te snel gaan.

Hear hear, wethouder.

Politiek verslaggevers Michiel Couzy en Ruben Koops belichten beurtelings op zaterdag in 'Republiek Amsterdam' een politiek onderwerp uit de stad.

Reageren? r.koops@parool.nl

Ruben Koops. Beeld Wesley van Zutphen
Beeld Steen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden